Sense esclops però amb tupè: la nova imatge de la Mare de Déu a la capella de l’hospital
Sense esclops però amb tupè, i també amb el reglamentari tercer ull a la corona, el gest acollidor de les mans i el llibre de la saviesa. I amb la gavernera al fons. Així és la nova imatge de la Mare de Déu de Meritxell que des d’ahir penja en un lateral de la capella de l’hospital. Es tracta d’un oli de la pintora Margarita Cepeda (Lisboa, 1959), que el 2018 es va establir a Escaldes i que fa dos anys hi va obrir la galeria-taller que du el seu nom. Un oli de dimensions considerables (160 per 120 centímetres) que Cepeda va donar a les col·leccions d’art del Govern i que el ministeri de Cultura ha cedit amb caràcter indefinit al SAAS per il·luminar la capella. Cepeda ha conservat els atributs i la iconografia, fins i tot el cromatisme de la talla romànica original, desapareguda com és sabut en l’incendi que va devastar el santuari la matinada del 8 al 9 de setembre del 1972. Però no cal ser gaire observador per detectar que la Mare de Déu de l’artista escaldenca s’allunya radicalment de la imatge de la patrona que tots tenim al cap: la humil, discreta, severa pageseta medieval que Sergi Mas sempre ha vist en la talla romànica l’ha convertit en una andorrana d’avui, moderníssima i que si esperes un moment sortirà a fer footing pel camí de les Pardines amb el Nen Jesús. Amb nom i cognom: el d’Estefi Ortega, que va accedir a posar amb el seu fill per a aquesta mostra d’“agraïment”, diu l’artista, “per la bona acollida que va rebre al país en uns moments especialment difícils per a mi”. Els esclops, en fi, no es veuen per exigències del guió: estan a sota del vestit llarg de la Mare de Déu: “I no hi va haver manera que sortissin”.