La facturació de les empreses de transport de viatgers cau un 42%
La facturació de les empreses de transport de viatgers va caure un 42,22% el 2020 a conseqüència de l’impacte de la crisi provocada per la pandèmia de la Covid-19. Així es posa de manifest en l’estudi elaborat conjuntament per la Confederació Empresarial Andorrana (CEA) i l’Associació de Transports Públics de Viatgers d’Andorra (ATVA), treball que corrobora que el sector “ha estat un dels més afectats per la Covid”, tal com va assegurar el president de l’ATVA, Gabriel Dallerès.
Així, l’estudi, fet a partir de les dades facilitades per Coopalsa, Cooperativa Interurbana, Hispanoandorrana, Montmantell, Nadal i Novatel, que representen el 85% del sector, evidencia que les empreses de transport de viatgers van facturar fins a 12,77 milions d’euros l’any passat, ingressos que queden lluny dels 221,1 milions d’euros de l’exercici 2019.
Malgrat la davallada d’ingressos, aquesta “no ha estat homogènia en tots els àmbits”, segons va detallar el director de la CEA, Iago Andreu, que va advertir que també cal tenir present que algunes àrees d’activitat, com poden ser les línies regulars nacionals i comunals i el transport escolar, tot i que òbviament no compensen totes les pèrdues, sí que “permeten mitigar una mica la davallada d’ingressos”.
D’aquesta manera, queden per sobre de la mitjana àrees de negoci com són les línies regulars internacionals, on la facturació ha caigut un 55,99%, passant dels 7,1 milions del 2019 als 3,1 de l’exercici passat, i la tour operació, amb una davallada de la facturació del 46,19%, passant d’1,8 milions a 983.835 euros. En la línia de la mitjana hi hauria les línies regulars nacionals i comunals, àmbit on la facturació ha baixat un 40,69%, de 7,1 milions el 2019 a 4,2 l’exercici passat, i per sota la mitjana s’hi trobarien el transport d’equips esportius, el transport escolar i de la resta de serveis discrecionals, àrees de negoci on els ingressos han caigut un 36,06%, un 29,38% i un 24,68%, respectivament.
Malgrat aquestes xifres i tot i admetre que “l’afectació ha estat important”, ja que una davallada global d’ingressos del 42,22% és molt significativa en un sector amb “una estructura de costos fixos” important i amb un marge per a les empreses de l’entorn del 9%, Andreu va destacar que el sector del transport públic de viatgers “ha resistit la crisi de la Covid-19” i “ha seguit prestant el servei”, adaptant-se als canvis necessaris i a les restriccions d’aforament i d’altres mesures per fer front a la pandèmia, a la vegada que “s’han conservat els llocs de treball”, amb el que això suposa per a les famílies que depenen del sector i per la dimensió de servei de les activitats de les empreses del sector.
En aquest sentit, el gerent de la CEA va recordar que el sector va fer “cert consum” de la figura de les suspensions temporals del contracte de treball (STCT) durant la primavera i l’estiu del 2020, però a mesura que les restriccions van anar disminuint els treballadors es van anar reincorporant i, fins i tot com passa en d’altres sectors, “es comença a tenir dificultats per trobar personal”.
Amb tot, per determinar l’impacte real de la crisi provocada per la pandèmia de la Covid-19 caldrà esperar a tenir les dades de l’estudi que es vol fer també corresponent a l’exercici 2021, any que s’encara amb més optimisme però amb prudència a la vegada, ja que tot i que “és evident que es viu una represa, cal esperar encara a veure com va”. En aquesta línia, Andreu va incidir en l’àmbit de la tour operació, que té el pic de feina durant l’hivern, recordant que l’any passat abans del confinament “es venia d’una temporada de rècord”, fet que va contribuir a mitigar la davallada d’aquesta línia de negoci, i que per contra els primers mesos d’aquest 2021 s’ha continuat amb les restriccions, fet que fa augurar que les xifres de la tour operació “molt probablement, seran pitjors el 2021 que el 2020”.
D’altra banda, la pandèmia ha comportat un “canvi d’hàbits” dels usuaris i cert auge de l’ús del vehicle privat, un aspecte que Andreu considera que “cal revertir”. En aquest sentit, el gerent de la CEA va destacar que malgrat “les pors”, que s’ha vist que eren “infundades”, el transport públic de viatgers “no ha estat un focus de contagi”, sinó que s’ha demostrat “segur”. I va defensar que “no només és segur, sinó que és necessari, ja que no es pot parlar de mobilitat sostenible sense una presència important del transport públic de viatgers”.