Autoresponsabilitat i recursos a l’Oficina Covid
No és la primera vegada que passa. L’apel·lació a l’autoresponsabilitat de la ciutadania ha estat una constant al llarg de la pandèmia. Però en tan sols un mes de diferència és la segona vegada que la responsabilitat de notificar els contactes d’un positiu es traspassa als malalts per “agilitzar” els processos i descarregar de feina l’Oficina Covid. Segurament la majoria de ciutadans són prou responsables per actuar com cal perquè, segurament, la majoria d’ells aplicant el sentit comú el primer que farien en saber-se positius és avisar els possibles contactes. Però això no treu que sembla que pel mig hi hauria d’haver, també, certa responsabilitat de l’Administració per controlar la situació. L’Oficina Covid ha estat al centre de l’huracà en la sisena onada perquè no ha funcionat correctament. El director de l’oficina, Bruno Bartolomé, admetia en el marc d’una compareixença a la Comissió legislativa de Sanitat que la sisena onada els va enxampar sense els recursos necessaris per fer-hi front. És cert, també, que el ministre de Salut ha explicat diverses vegades que en arribar a certs nivells de contagis cal canviar el sistema de notificació perquè seria inviable disposar del nombre de rastrejadors necessaris. Però fins a 500 casos diaris va dir Bartolomé que els podien assumir. De moment no hi hem arribat, però sembla que s’ha renunciat a dotar de recursos una oficina que mentre el virus no s’acabi hauria de ser un dels puntals per gestionar la pandèmia al país.