El Consell d’Europa guiarà l’elaboració del pla de la infància i l’adolescència
Tres experts en drets dels infants del Consell d’Europa assessoraran el comitè tècnic lligat a la Comissió nacional de la infància i l’adolescència que elaborarà el pla nacional de la infància i l’adolescència. Així ho ha anunciat aquest matí el ministre d’Afers Socials, Habitatge i Joventut, Víctor Filloy, després de la segona reunió d’aquesta comissió.
Segons el ministre, serà el primer cop a Andorra que el Consell d’Europa finança un pla per mitjà de l’aportació d’aquests experts i també de les despeses que pugui tenir el coordinador local dels treballs, l’advocat Miquel Julià. Així serà un pla nacional “adaptat a la normativa internacional”. Igualment ha assenyalat que “serem un dels primers països que desenvoluparà un pla d’aquestes característiques” i que ha d’estar acabat entre els mesos de febrer i març de l’any vinent. Així doncs, ha posat en relleu, “la feina dura comença ara”.
“Amb ells i per a ells”
El Consell d’Europa ja ha analitzat la llei dels infants i els adolescents i l’ha considerada “molt avançada”, ha emfatitzat Filloy. De fet, responsables del seu ministeri i d’Educació juntament amb l’ambaixador del Principat d’Andorra al Consell d’Europa, han mantingut des del mes de maig diverses reunions telemàtiques amb els membres de la comissió de la infància i l’adolescència per concretar aquesta col·laboració i identificar, entre d’altres, els principals aspectes de la llei qualificada dels drets dels infants i els adolescents que s’haurien de desplegar en el pla nacional.
També han fet arribar al Govern la primera recomanació: que els infants i els joves siguin protagonistes del pla. En paraules del ministre, que “es faci amb ells i per a ells”. Per aquest motiu, una de les primeres iniciatives que es portaran a terme des del ministeri d’Educació i Ensenyament Superior és recollir quines són les seves inquietuds segons els eixos que marca la llei dels drets de la infància i l’adolescència. Això es farà a través d’unes enquestes que es faran arribar a infants i joves perquè hi diguin la seva un cop arrenqui el curs escolar.
Els eixos i les fases
El titular d’Afers Socials s'ha referit a alguns dels eixos que tindrà el pla i que es desprenen de la llei dels drets de la infància i l’adolescència. Així, s'ha referit a qüestions com l’emancipació dels joves, els seus drets judicials, a l’educació, a la salut pública, a l’habitatge i com s’han de regular les comunitats digitals. A més de definir aquests drets bàsics, que s’hauran de respectar, també s’hauran de definir els òrgans de presa de decisió i de participació.
El Consell d’Europa acompanyarà les diverses fases d’elaboració del pla, des de la planificació i la redacció, passant per la consulta i la finalització i arribant fins a la promoció. Ho farà aportant els seus coneixements i la seva experiència en aquest àmbit. El suport es concreta a proporcionar orientació i exemples de bones pràctiques i alhora identificar, revisar i proposar aspectes específics que el pla ha de desenvolupar.