El PS demana que s’asseguri el dret de pas per les estacions
Garantir el dret de pas per les estacions de muntanya, clarificar bé el tema de l’aparcament i la possibilitat de poder utilitzar els camps de neu quan aquests estiguin tancats, sobretot abans de l’obertura i amb posterioritat al tancament de la temporada, són tres de les principals qüestions del projecte de llei d’estacions de muntanya que preocupen el Partit Socialdemòcrata i també la trentena de persones, practicants d’esquí de muntanya però també professionals com ara guies de muntanya i monitors, que van assistir a la reunió pública convocada pel PS per recollir els neguits i dubtes que genera la nova llei entrada ja a tràmit parlamentari.
El vocal de l’executiva i responsable d’Esports de la formació, Tomàs Riart, que va deixar clar que ja s’està d’acord amb la necessitat de disposar d’una normativa que reguli l’accés i la pràctica d’activitats a la muntanya, va fer un ràpid repàs del contingut de la llei, incidint en el fet que fixi que per practicar una activitat a l’estació sigui necessari disposar d’un forfet, el Natura creat la temporada passada, i que “per aquest any incrementa el preu en un 25% arribant als 125 euros”.
Riart va remarcar la “poca concreció del text” i va compartir el neguit de molts dels assistents que temen que per desenvolupar activitats fora o al costat dels dominis esquiables però que hagin de passar per aquests se’ls vulgui fer pagar el forfet. Tot i que la llei preveu que s’hagi de garantir el lliure accés als itineraris d’interès que creuin l’estació per accedir a indrets de fora el domini d’aquesta, Riart va assegurar que “la llei no deixa prou clar aquest dret de pas”, ja que el condiciona a qüestions de seguretat, de manera que, arribat el cas, es podria prohibir el pas.
En aquest mateix sentit, el president del PS i del grup parlamentari de la formació, Pere López, va destacar que tampoc queda prou clara la qüestió dels itineraris alternatius de pas que s’han d’oferir per part de les estacions quan hi hagi risc per a la seguretat o els itineraris d’interès afectin negativament l’activitat de l’estació. Per tot plegat, Riart va insistir que, via esmenes, cal aconseguir un redactat de la llei “sense contradiccions” i que “garanteixi un dret de pas per accedir a les part altes”.
Des del PS es veu també amb preocupació l’article relatiu als aparcaments, que deixa en mans de l’explotador de les estacions la regulació de l’ús dels aparcaments que formen part del domini, quan “hi ha estacions que tenen una carretera general on estaciona la gent”. També hi ha dubtes sobre la regulació en els períodes entre temporades on no hi ha activitat a les estacions, així com en els terminis que s’estipulen per desenvolupar els reglaments, alguns de 18 mesos, un “temps excessiu” segons López.