Per l’AATF, la llei de reorganització empresarial pot ser inconstitucional
L’Associació d’Assessors Tributaris i Fiscals (AATF) va posar en qüestió la legalitat de l’apartat b de la disposició final sisena que regula l’entrada en vigor de la llei de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial, ara a tràmit parlamentari. Aquests professionals entenen que aquesta part del text podria contravenir la Constitució, que veta la retroactivitat. L’entitat, però, també critica la modificació inclosa en aquest projecte de llei en la disposició final primera encaminada a no permetre les deduccions per amortització en relació amb els immobles adquirits a persones o entitats vinculades que no hagin tributat a un tipus del 10% en la seva transmissió.
Consideren que aquest canvi és de difícil interpretació, que la finalitat que persegueix és “purament recaptatòria” i que introduirà inseguretat jurídica. Així, indiquen que el que preocupa els assessors fiscals és que els operadors nacionals i fins i tot els internacionals puguin veure en aquesta mesura una “certa inestabilitat i inseguretat en el marc fiscal andorrà”. Per això entenen que aquesta modificació s’hauria pogut enfocar d’una manera “més prudent i no tan radical”.
En aquest sentit, l’entitat demana al Govern i al Consell General seguretat jurídica i estabilitat fiscal i apunten que perquè pugui tenir èxit l’estratègia seguida per Andorra de dotar-se d’un marc fiscal competitiu que permeti atraure inversió estrangera és necessari oferir un entorn fiscal estable i previsible en el temps. Els canvis que afecten el règim d’amortitzacions, però, indiquen que “no són beneficiosos ni ajuden a defensar aquest propòsit”. Al mateix temps, l’AATF sol·licita a l’executiu que a l’hora de projectar normes s’analitzin jurisdiccions que han demostrat tenir èxit en processos d’obertura econòmica i que s’han dotat d’un marc fiscal competitiu per atraure inversió estrangera. En aquest sentit remarquen que estats com Luxemburg, Holanda o Irlanda haurien de ser referents i tinguts en compte en lloc de “copiar”, i inspirar-s’hi, països com Espanya, un Estat que consideren que es troba “a la cua” de la seguretat i estabilitat fiscal.
Per altra banda, els assessors tributaris i fiscals qüestionen “l’excessiva precipitació amb què es legisla” i “l’abús que es fa de la introducció de modificacions puntuals de lleis i altres normes per la via de disposicions finals en textos legislatius que no hi guarden relació”. En aquest sentit exposen que aquest “tràfic legislatiu hauria d’utilitzar-se en comptades ocasions i no com a norma general com malauradament està succeint en els darrers anys”.
Per contra, l’entitat fa una “valoració general positiva” del projecte de llei que pretén introduir un règim de neutralitat fiscal en les operacions de reorganització empresarial per facilitar operacions de reestructuració de grups i de patrimonis empresarials d’entitats i persones físiques. A més, agraeix al Govern que s’hagi recollit al text una de les seves peticions, que fa referència als supòsits de reestructuració del patrimoni en l’àmbit de grups familiars andorrans, un sector característic del país.
A l’últim, l’associació sol·licita al Govern que aposti per la participació real i activa dels assessors fiscals en la redacció de qualsevol norma tributària i que la col·laboració no es limiti a informar sobre els projectes de llei.