204 sancions per ús del mòbil al volant, un 75% més que al 2019
Les sancions per distraccions al volant van en augment. Així es desprèn de les dades facilitades avui per l’Automòbil Club Andorra (ACA) amb motiu de la presentació de la campanya Missió Zero Accidents. Així, en els darrers quatre anys s’ha passat de 190 a 206. I entrant al detall del tipus de distracció, per l’ús de telèfons mòbils o altres dispositius, si el 2019 en van ser 117, ara en són quasi la totalitat de les imposades per distracció, 204, el que suposa un 86,5% més. D’aquí que des de l’ACA s’hagi volgut incidir en la reducció d’aquest tipus de distraccions que tal com va recordar al setembre el ministre de Territori i Habitatge, Víctor Filloy, van causar 200 dels 600 accidents de trànsit durant el 2021.
No passa res fins que passa és el lema de la campanya que va començar ahir mateix i s’allargarà durant un mes i té un cost de 20.000 euros, tal com ha explicat el secretari general de l’Automòbil Club Andorra (ACA), Toti Sasplugas. En concret, la campanya se centra en la distracció per l’ús del mòbil, la qual cosa suposa un 95% de les distraccions que es produeixen segons un informe del Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC). A més, utilitzar el mòbil mentre es condueix ja sigui per contestar una trucada o un Whatsapp, concentra els quatre aspectes que més afecten les distraccions: el visual, l’auditiu, el físic i el cognitiu.
Per la seva banda, el director del departament de Mobilitat, Jaume Bonell, ha recordat els dos objectius més importants del Pla nacional de seguretat viària 2030 són la reducció d’accidents i salvar vides amb la finalitat de reduir un 50% la mortalitat en accidents de trànsit el 2030 i del tot el 2050 “perquè els modes de mobilitat hauran experimentat molts canvis i no tindrà res a veure amb aquesta mobilitat privada”.
Les obres no ajuden
Preguntat sobre l’efecte de les obres que s’estan realitzant en diversos punts del país en la conducció, Bonell ha afirmat que efectivament contribueixen a provocar distraccions en els conductors perquè “es baixa la guàrdia i entra en joc el WhatsApp i l’Instagram”. Ara bé, ha volgut deixar clar que “les complicacions” en el trànsit venen donades per la necessitat de circumscriure les actuacions urbanístiques en uns determinats mesos de l’any. Però tot i així, ha apel·lat a la responsabilitat personal per reflexionar sobre què pot canviar dels seus hàbits per conduir de manera correcta “ja que conduïm una màquina perillosa i n’hem de ser conscients”. Perquè “des de Mobilitat sempre hem defensat -ha afegit- que la mobilitat no és un problema de l’Administració, és un problema individual”.
Estudi per la gratuïtat
Bonell ha explicat avui que fa un parell de setmanes que s’ha engegat un estudi aprofundit de l’impacte de la gratuïtat de l’abonament del transport públic en la mobilitat, tenint en compte, a més, l’augment de població, els nous conductors i els conductors amb permís de motocicleta. Segons ha previst, probablement, si no s’hagués implementat el transport públic gratuït “hauríem incrementat la mobilitat en un 20 o un 25%”, una xifra llunyana a l’augment del 10% actual. Caldrà, però, esperar al resultat final per poder corroborar o no aquesta dada.