Acció per impulsar el posicionament del patrimoni gastronòmic d’Andorra
El ministre d’Educació i Ensenyament Superior, Èric Jover, va destacar la necessitat d’identificar accions i iniciatives que contribueixin a impulsar i posicionar Andorra com una destinació atractiva de turisme gastronòmic. Jover ha fet aquestes declaracions en la introducció al col·loqui emmarcat en l’acte de balanç de les jornades Andorra a Taula.
La taula rodona culmina diverses reunions mantingudes en els darrers mesos amb diferents agents que incideixen en la posada en valor del turisme gastronòmic a Andorra, com són el departament d’Agricultura, Andorra Turisme, la Unió Hotelera d’Andorra, així com professionals de la gastronomia, l’hostaleria i la restauració vinculats a la iniciativa Andorra a Taula. Tal com va explicar Jover, en les diferents trobades de treball s’ha conclòs que la gastronomia ha de ser un complement important a l’oferta turística d’Andorra, que aporti valor afegit a l’experiència dels turistes que ens visiten i que esdevingui un factor més entre els incentius per als visitants. En aquest sentit, tots els agents implicats han assenyalat la necessitat de definir una estratègia d’àmbit nacional que permeti articular un discurs coherent i unificat entorn de l’oferta gastronòmica d’Andorra. Amb el mateix objectiu, aquesta setmana, els ministeris de Turisme i el d’Educació i Ensenyament Superior proposaran al Govern la signatura d’un conveni amb l’Institut d’Estudis Andorrans (IEA), a fi d’encarregar un estudi de valorització del patrimoni gastronòmic andorrà. La direcció del treball l’assumeix el Centre de Recerca Sociològica (CRES) de l’IEA i subcontracta un equip investigador format per membres de l’Isthia, de la Universitat de Tolosa Jean Jaurès i per l’expert gastronòmic andorrà, Bartumeu Gabriel. L’estudi té com a objectiu definir la identitat gastronòmica d’Andorra amb el treball titulat Valorització del patrimoni gastronòmic viu d’Andorra.
L’acte d’ahir va comptar amb la professora de sociologia de l’Intitut Supérieur du Tourisme, de l’Hôtellerie et de l’Alimentation (Isthia), Diana Oliveira; el director de la càtedra Unesco d’alimentació, cultura i desenvolupament de la UOC, Xavier Medina; el director del Laboratori de Patrimoni i Turisme Cultural de la UB, Jordi Tresserras, i el xef andorrà Carles Flinch.
Els 7.000 menús deixen un impacte de 275.000 €
L’Andorra a Taula ha tancat la seva onzena edició amb 7.044 menús servits i ha deixat un impacte econòmic de 274.716 euros. Dels menús, 5.094 han estat de degustació i 1.950, de cuina tradicional. Els clients que han optat pel de degustació l’han provat a les parròquies centrals i els que han triat el tradicional l’han tastat majoritàriament a les altes. La parròquia que ha venut més menús ha estat Andorra la Vella, amb un 61%, i el restaurant amb la xifra més alta és Can Manel. El 70% dels clients han estat del país i el 30%, turistes. Els menús més venuts han estat els que oscil·laven entre els 30 i els 35 euros, segons va informar la Unió Hotelera.