Bona ocupació i estades força més llargues als apartaments a l’estiu
La gent vindrà a passar les seves vacances a Andorra aquest estiu. Era la previsió que al març va fer el president de l’Associació d’Empreses d’Allotjament Turístic (AEAT), Àlex Ruiz, i que s’està complint. Segons va indicar ahir ell mateix, si normalment els clients feien reserves per quatre o cinc dies, aquest any són molt més llargues. Des de vuit fins a 25 dies. Ruiz atribueix aquest canvi al fet que es veu el destí com a país segur i en plena natura, lluny de les aglomeracions de la platja.
Tot plegat ha de permetre créixer en clients respecte de l’estiu passat. O si més no mantenir-se. La qüestió és que, ara per ara, l’ocupació als apartaments ubicats a la parròquia de Canillo es troba a uns nivells similars al 2019: entre un 65% i un 75% al juliol i entre un 80% i un 85% a l’agost. La previsió és superar les xifres registrades fa un any. A la parròquia d’Encamp, en canvi, està costant molt vendre. Al juliol l’ocupació se situa entre el 40% i el 50% mentre que a l’agost entre el 60% i el 65%. En tot cas, Ruiz va exposar que a Encamp s’estan mantenint les xifres del 2019.
Entre el 80% i el 85% dels clients provenen de França i Espanya. La resta són anglesos, alemanys, italians i portuguesos, mercats que darrerament s’han començat a animar. Es tracta de famílies i grups de gent jove que venen amb cotxe per si hi hagués algun problema per tornar a casa en cas de rebrot.
Una bona ocupació aquest estiu no permetrà recuperar les pèrdues del darrer hivern (els últims 47 dies de la temporada que es van haver de cancel·lar pel coronavirus eren “espectaculars”), però “ajudarà”. Cal tenir en compte que els preus de l’estiu són la meitat dels de l’hivern.
Ruiz creu que la celebració de l’Andorra Mountain Music a Soldeu pot ajudar a animar les reserves. Pel president de l’AEAT, l’esdeveniment musical afavorirà les parròquies altes tot i que destaca que el fet que les estades per aquest any siguin tan llargues permetrà que el turista pugui descobrir el país “de dalt a baix” encara que el client d’estiu sol ser una persona que es queda a la muntanya.
L’empresariat aplaudeix el festival d’agost però demana més
Satisfacció del sector turístic i comercial amb l’Andorra Mountain Music. Tant els allotjaments turístics com els botiguers consideren que qualsevol cosa que es faci per atraure clients de qualitat és positiu, i sobretot ara. El director de la Unió Hotelera d’Andorra, Jordi Pujol, creu que l’esdeveniment ajudarà a incrementar les pernoctacions gràcies a la possibilitat de comercialitzar les entrades amb la venda d’habitacions. El festival es veu amb bons ulls tenint en compte la pèrdua del Cirque du Soleil i remarca que encara que tingui lloc a Soldeu beneficiarà també els hotelers del centre i fins i tot els restauradors. També la presidenta d’Autèntics Hotels d’Andorra, Cristina Canut, afirma que “ja era hora que s’organitzés a Andorra un esdeveniment cultural relacionat amb la natura”. Diu que serà bo per a tot el país però observa que seria necessari organitzar altres actes de cara al setembre i octubre. Una proposta que també comparteix el president de l’Associació d’Empreses d’Allotjament Turístic, Àlex Ruiz, i la presidenta de l’Associació Eix Central, Sònia Yebra. Per aquesta darrera, l’Andorra Mountain Music permetrà viure una experiència que no es pot gaudir en cap altre lloc, ja que se celebrarà enmig de la natura. L’únic temor és que pugui buidar les avingudes els dissabtes a la tarda ja que els concerts s’han programat massa d’hora. També la presidenta de l’Associació de Comerciants de Riberaygua i Travesseres, Rosa Pascuet, veu amb bons ulls una aposta que creu que ha d’ajudar a animar les pernoctacions i de retruc les botigues. Per Pascuet, el fet que els concerts es facin a Soldeu no és un problema ja que acabarà repercutint als negocis del centre. La comerciant exposa que l’objectiu és que els hotels puguin treballar perquè d’això en depenen molts treballadors.