Canvis d’aquí a una setmana en els serveis d’autobús que s’han suprimit
Dilluns, dia d’entrada en funcionament de les noves línies de transport públic nacional, alguns usuaris es queixaven de la supressió d’algun servei a darrera hora del vespre. Preguntat sobre els comentaris, Gabriel Dallerès, gerent de Coopalsa (una de les concessionàries), va exposar que basant-se en aquestes aportacions dels viatgers, el Govern (que és el gestor de les línies) haurà de fer algun reajust. Així va indicar que s’ha deixat de fer el darrer servei entre Andorra la Vella i el Pas de la Casa (l’últim bus sortia a les 21.15 hores i ara ho fa a les 20.30). També s’ha eliminat el primer vehicle que surt al matí de la capital cap al Pas de la Casa. “Són disfuncions que s’han de corregir”, va afirmar.
Per Dallerès, hi ha dos nivells d’adaptació. Considera, doncs, que alguns canvis d’aquí a una setmana ja han d’estar fets (com és el cas del darrer bus de la L4), tot i que recorda que la decisió correspon a l’executiu. Amb relació als de més calat, caldrà esperar més temps ja que amb les dades que ofereixi la nova eina informàtica es podrà fer un replantejament més global en el qual s’hi inclourien possibles modificacions de recorregut. En aquest sentit, va parlar de la volta fins a Caldea que ha de fer la L3 i la ruta de la L4 per la carretera de l’Obac i cap a la rotonda d’Engolasters. “Potser no és una línia nacional la que ha de cobrir aquestes zones” ja que “no es pot fer donar una volta a tothom per anar a buscar tres persones”, va apuntar, tot i que va deixar clar que això caldrà decidir-ho segons la informació que facilitarà la plataforma.
Ahir, la situació ja estava més normalitzada però els operadors avisen que tot s’haurà d’anar assentant. Dallerès va indicar que els errors de recorregut de dilluns es van subsanar i s’ha vetllat perquè el sistema tecnològic controli la recaptació. De fet, tal com van explicar el gerent de Coopalsa i el director general d’Autocars Nadal, Bartumeu Gabriel, l’eina informàtica encara està pendent d’ajustos, sobretot ple que fa la geolocalització que permet anunciar quan passarà el proper bus. El problema és que al país hi ha zones d’ombra i en perdre la cobertura el sistema no ubica on es troba el vehicle.
També es van reduir ahir les cues a l’oficina que s’ha habilitat a l’Estació Nacional d’Autobusos per bescanviar els crèdits de les antigues targetes. Tot i que des d’aquesta oficina s’informava als usuaris que el termini per fer-ho era de quinze dies, Dallerès i Gabriel van assegurar que es disposa de dos mesos. Cal recordar que els viatges no gastats dels abonaments de la Hispano Andorrana es poden reemborsar realitzant una petició al ministeri de Presidència, Economia i Empresa. Els usuaris del Bus Lliure ja poden passar a recollir la nova targeta al servei de Tràmits i els de la Tarja Magna i la Blava podran fer servir l’antiga durant el mes de setembre i fins que arribin les noves.
De la seva banda, Gabriel va explicar que amb relació a les línies de Sant Julià de Lòria ahir van complir horaris i es va informar sobre l’ampliació dels serveis a última hora del vespre. Ara, la L1 surt a les 21.45 els diumenges i festius mentre que des de Sant Julià de Lòria el darrer servei es fa a les 22.30 hores els feiners i festius. En el cas del Bus Exprés, des de Sant Julià de Lòria l’últim bus surt a les 22 hores els feiners i a les 22.10 hores els festius.
El gerent de Coopalsa va destacar que el primer període s’ha superat de forma “correcta, no brillant” i va afegir que el segon esglaó serà l’inici del curs escolar mentre que la “prova de foc” arribarà al Nadal i fins al març. Per això va indicar que ara hi ha un període de quatre mesos en què caldrà introduir alguns canvis. L’objectiu, gens ambiciós, segons Dallerès, és que a l’agost de l’any que ve tot estigui normalitzat. Així va observar que “la posada en marxa de les noves línies es podia haver planificat millor”.