Compromís denuncia les dificultats per accedir al bo social de llum
L'augment del preu de la llum, la informació poc accessible per part de les empreses i la insuficient resposta a la pobresa energètica -amb dificultats creixents de les famílies que hi tenen dret per accedir al bo social- són preocupacions compartides pels regidors de Compromís, apunten en un comunicat de premsa on també "celebren les converses del col·lectiu amb l'equip de govern" municipal, tot i que recorden que "són temes que fa molts mesos que es van reclamant no només des de Compromís sinó també des de les entitats socials i la ciutadania". Carlota Valls, regidora de Compromís, insisteix que "la gestió de la pobresa energètica està sent clarament insuficient i no dóna resposta ràpida a les persones i famílies en situació de vulnerabilitat". A banda de la necessitat d'establir protocols eficaços des d'instàncies superiors, conclou, "les administracions locals cal que no s'excusin en les competències i treballin per buscar solucions encara que siguin provisionals i en l'àmbit local".
El grup de pensionistes de Comissions Obreres de l'Alt Urgell va fer arribar peticions a la companyia PEUSA i a l'Ajuntament de la Seu perquè treballin plegats en la recerca de solucions per fer arribar comunicats entenedors amb relació als canvis de preus de la llum i les diferents modalitats de contractes, recorden. També per establir un conveni per pal·liar les situacions de pobresa energètica. En aquest sentit, Compromís "vol fer arribar el seu rotund suport a les peticions d'aquest col·lectiu atès que són demandes que ja havien estat presentades en les comissions informatives pertinents" pel seu grup municipal, "especialment per la situació de les persones grans i famílies en situació de pobresa energètica".
Així, insisteixen, des de fa mesos Compromís denuncia la manca de resposta que tenen moltes persones i famílies en situació de pobresa energètica, principalment en tres situacions detectades. Per una banda, hi ha els clients de PEUSA que arriba un dia que no poden pagar la llum. "En aquests casos PEUSA, amb el certificat de pobresa energètica que es tramita des dels Serveis Socials, les acaba derivant a ENDESA, suposadament perquè les assigni un bo social, però passen els mesos i la nova factura no arriba, produint una incertesa que afegeix més angoixa al seu estat d'ànim". Cap de les dues companyies es fa responsable de la situació, reblen des de la plataforma socialista.
Per altra banda, "hi ha els clients d'ENDESA que, per un empitjorament de la seva economia, es veuen amb la necessitat de demanar el bo social, al que hi tenen tot el dret". Això no obstant, algunes famílies fa més d'un any que esperen la resolució malgrat tenir concedit el certificat de pobresa energètica o complir altres requisits com el de família nombrosa, monoparental o discapacitat. L'empresa s'excusa en l'allau de sol·licituds, denuncien.
Per últim, "hi ha les famílies que els hi falla la gestió del certificat de pobresa energètica perquè com està previst una tramitació nominal i postal, la casuística de les famílies és molt variada, i aquest tràmit en moltes ocasions queda incomplert i un bon dia se'ls hi talla la llum". Els serveis socials expressen la falta de recursos per fer-ne un seguiment acurat de cada cas no resolt, exposen.