El-Bachiri: “L’autoestima és la base de l’assetjament escolar”
Malgrat que alguns ho vulguin negar, l’assetjament escolar cada vegada és més present a la societat. Cada any hi ha més joves que pateixen aquesta xacra als centres escolars. De fet, el febrer passat una nena d’11 anys va intentar suïcidar-se amb pastilles, víctima de les burles dels seus companys de classe. El psicòleg clínic Omar el-Bachiri, llicenciat per la UNED, va organitzar ahir una xerrada a l’Institut Espanyol de la Margineda per conscienciar els joves i els pares de la importància d’actuar amb rapidesa per evitar futurs casos de bullying. “El problema s’ha de tallar des d’un principi per evitar que vagi en augment. La meva recomanació és que els joves que pateixin assetjament escolar avisin els pares i professors com més aviat millor. Si una setmana més tard la situació no ha canviat els pares han de parlar amb la direcció del centre. I si set dies després tot segueix igual s’ha de denunciar a la policia. Si se seguissin aquests paràmetres acabaríem amb aquesta xacra social.”
En aquest àmbit, la situació d’Andorra és força similar a la dels països veïns, Espanya i França. Durant el curs passat es va notificar nou casos al ministeri d’Educació d’un total d’11.000 alumnes. “Em consta que s’estan organitzant xerrades a les aules per informar els joves sobre com prevenir aquest problema. Cadascú ha d’aportar el seu gra de sorra per ajudar a evitar que es produeixin aquestes situacions tan desagradables.” Pel psicòleg andorrà, l’educació que reben els infants a casa és fonamental. Els pares han d’estar atents a qualsevol indici que apunti a un possible cas d’assetjament escolar. La pèrdua constant d’objectes, l’augment o la pèrdua de pes, la davallada en el rendiment escolar o els canvis sobtats de caràcter són els símptomes més freqüents. “Si no hi ha un bon ambient a casa l’infant no parlarà. Per això és vital que els pares transmetin confiança els seus fills i els facin saber que poden comptar amb ells pel que necessitin.”
La gran majoria de casos d’assetjament escolar es donen per enveja de l’agressor. Quan agredeix la víctima, ja sigui verbalment o físicament, se sent superior i augmenta la seva confiança. Necessita el reconeixement públic dels seus companys. “La base del bullying és l’autoestima. Si la víctima s’enfrontés a l’agressor tan sols una vegada s’acabaria el problema. Hi ha infants prims, baixets i amb ulleres que no temen res, i d’altres de més forts físicament amb un caràcter dèbil, mancat de confiança. El més important és entendre que tots som diferents, ni millors ni pitjors.” El-Bachiri considera que la societat dóna l’esquena als casos d’assetjament escolar. Hi ha llibres que parlen del tema, però encara hi ha molta feina a fer per eradicar aquest problema de les escoles. Ell és partidari del model finlandès, basat en jornades intensives fins a les cinc de la tarda. D’aquesta manera, els pares tindrien més temps per passar amb els seus fills. “Quan un infant té molt temps lliure i no sap què fer pot ser perillós.” La propera xerrada d’el-Bachiri serà a la piscina comunal d’Encamp el dimecres 22 de juny, sobre la motivació i com aconseguir els teus objectius.