Km0 i Andorra com a mercat potencial
La importància del producte de proximitat i alimentari de qualitat, la capitalitat del formatge, el patrimoni històric i cultural o el parc del Segre. Aquestes són algunes de les realitats de La Seu d'Urgell aprofitables per impulsar el comerç a la ciutat, d'acord amb les conclusions del Pla de Dinamització presentat ahir al vespre a Sant Domènec, un encàrrec de l'Ajuntament a l'empresa The Whatsons, que ha entrevistat al voltant de 1.500 persones per executar l'anàlisi a partir del qual establir línies d'actuació. Unes línies que passen, entre altres qüestions, per captar el mercat potencial que suposa Andorra.
Rosa Badia, responsable de l‘empresa The Whatsons, encarregada de fer aquest estudi de dinamització del comerç va explicar que “hem fet una radiografia de l'estat actual del comerç, quin teixit comercial tenim, hem treballat també amb el cens dels locals tancats, amb les tipologies comercials que hi ha, amb necessitats que té el resident i el visitant, amb valoracions que fan on destaquen el tracte i la professionalitat dels comerciants, també posen de relleu que el dissabte a la tarda és el dia que hi ha més comerç tancat”.
Rosa Badia va remarcar que en aquest estudi “també hem vist dinàmiques de compra dels divendres, els dissabtes i algun dimarts, què compren on destaca el producte alimentari de km0, i amb tot això hem establert unes realitats que té la Seu que són que la ciutat és patrimoni històric i cultural, que la Seu és esport, que la Seu és porta d’Andorra, que no és competència sinó que Andorra és un mercat de 80.000 persones potencial per la Seu i que li hem d’oferir productes, que l’hem de captar. Hem vist que la Seu és capital del formatge, i a partir d’aquí hem establert una desena de línies d’actuació”.
Així doncs, l’informe preveu una desena de línies estratègiques de treball, cadascuna amb diverses accions i actuacions, que tenen per finalitat no només treballar en benefici del comerç local, sinó fer-ho de manera transversal amb d’altres sectors locals, buscant un equilibri social i sense perdre de vista que la Seu ha de ser una ciutat de i per a les persones.
Algunes d’aquestes línies estratègiques fan referència a factors globals, com pot ser la digitalització; però d’altres passen per repensar aspectes quotidians locals, com els horaris comercials o la gestió de la mobilitat.
El pla de dinamització del comerç local de la Seu d’Urgell esdevé, doncs, un document de treball base que, a partir de l’anàlisi de la realitat socioeconòmica i comercial municipal, ha de permetre desenvolupar accions de millora, així com encarar importants reptes de transformació social i urbana.
El treball de camp es va desenvolupar durant el primer semestre de l’any i va comptar amb la participació de més de 1.500 persones (residents a la Seu i visitants), així com més de 250 comerços i negocis locals i un grup de treball format per una dotzena de persones de la Seu d’Urgell relacionades amb el comerç, el turisme i la promoció econòmica local.