L’emprenedoria dels alumnes de secundària es presenta en societat
L’emprenedoria no ha d’estar obligatòriament vinculada al món del negoci. És “saber transformar les teves idees en accions que aportin valor afegit a la societat”, ha recordat avui la ministra d’Educació i Ensenyament Superior, Ester Vilarrubla. I és amb aquest esperit que des de fa tres anys, el sistema educatiu andorrà, juntament amb l’escola de negocis Esade està impulsant un projecte per millorar la competència emprenedora dels alumnes de segona ensenyança. La darrera de les fases es va celebrar ahir i va servir per donar a conèixer davant de l’empresariat i el sector social nou dels projectes treballats pels alumnes durant el curs.
Així doncs, en la Jornada d’Emprenedoria, alumnes de tan sols 14 i 15 anys han presentat la feina feta durant dos anys. S'han exposat nou projectes (de tres alumnes de cada centre) que han estat elegits com els més representatius. Entre aquests hi havia la creació d’una app per a la comunitat d’skaters d’Andorra, l’elaboració de joies sostenibles, un berenar solidari per a una escola d’Uganda, una cadena humana amb fins solidaris, vestits confeccionats amb materials i formes per a tothom, preparats naturals que ajudin infants i joves amb TDAH, i la creació d’una app per a la reinserció de presos. Després de la presentació dels projectes, els alumnes han pogut intercanviar impressions amb els actors socials i empresarials presents a l’acte. “És una forma d’apropar els estudiants a l’empresa i que els empresaris també coneguin què es fa a l’escola”, ha dit Vilarrubla, que ha detallat que “un dels objectius que tenim és obrir l’escola i que cada cop tingui més connexió amb el món real”.
El professor i coordinador de la col·laboració entre Esade i l’escola andorrana, Marcel Planellas, ha destacat que l’objectiu del projecte és “entrenar els estudiants en la capacitat de detectar idees i ser capaços de portar-les a la pràctica”. Planellas ha afirmat que en aquest marc una qüestió fonamental és la gestió del fracàs, ja que no totes les idees surten bé. Així mateix ha remarcat que “les competències és quelcom que s’entrena” i per això la finalitat que persegueix una iniciativa com aquesta és que els alumnes, al llarg de la vida formativa, segueixin fent projectes i que esdevinguin persones que en l’edat adulta tinguin la capacitat de convertir idees en projectes.
Vilarrubla ha recordat que aquesta és una iniciativa que va començar fa tres anys arran de la demanda del sector empresarial de tenir joves amb un perfil emprenedor. Al pla d’estudis es va incloure per al tercer i quart de segona ensenyança el que s’anomena projectes integradors i de la mà d’Esade es va formar el professorat i es va desenvolupar una eina per poder avaluar la competència emprenedora. La ministra ha indicat que no es disposa d’indicadors com els que existeixen en d’altres àmbits com les matemàtiques o les llengües per conèixer el nivell d’emprenedoria. Ara, el que falta és començar a valorar com està cada centre en relació amb aquesta matèria, ja que no només s’avaluarà el nivell individual, sinó també el de l’escola.
La Jornada d’Emprenedoria s’havia de celebrar l’any passat però es va haver de cancel·lar per la Covid-19.