L’entorn socioeconòmic favorable afavoreix l’eficiència de l’escola
“La variable de l’entorn socioeconòmic dels nens influencia l’eficiència econòmica de les escoles.” Aquesta és la principal conclusió que la doctora de la Universitat d’Andorra (UdA) Montserrat Casalprim destaca de la seva tesi L’eficiència del procés educatiu de maternal i primera ensenyança a Andorra, que dimarts passat va rebre el premi Cum Laude en la modalitat de dret i economia. El guardó s’atorga a les obres de recerca d’alt nivell redactades en català i el convoca l’Institut Món Juïc, amb el suport de la Generalitat de Catalunya i la col·laboració de la Xarxa Vives d’Universitats.
Segons explica Casalprim, “l’entorn favorable mesura el nivell econòmic i els estudis dels pares, la integració al país, és a dir els anys que viuen aquí, i també el coneixement dels idiomes. A més del català, si és al sistema francès, que es parli el francès”. L’estudi demostra que quan aquest entorn és més favorable “és com si l’escola tingués més recursos, un input addicional”. “Fins ara no s’havia estudiat la variable de l’eficiència econòmica en les escoles a Andorra, i en introduir-la desapareixen la major part de diferències i podem dir que les escoles d’Andorra s’organitzen de manera similar”, explica l’autora, que afirma que l’eficiència econòmica consisteix a “utilitzar més òptimament els recursos”.
La majoria de diferències desapareixen, tot i que en queda alguna que la investigadora no pot revelar perquè ha accedit a la informació facilitada pels tres sistemes però amb la condició que no identifiquin les escoles i sistemes.
Segons Casalprim, “és la primera vegada que es fa una comparativa en un país, perquè la realitat andorrana no existeix fora”, i aquesta realitat, “la riquesa educativa per la diversitat gratuïta dels tres sistemes on els pares poden triar lliurement”, és la motivació que va empènyer Casalprim a fer la tesi.
Una altra conclusió és que la satisfacció dels pares és molt alta a Andorra i pot ser una variable que faciliti aquesta eficiència econòmica, que s’hauria d’estudiar més àmpliament.
En el moment d’elaborar la tesi, amb recollida de dades i elaboració d’enquestes, hi havia 25 escoles de maternal i primera ensenyança dels tres sistemes educatius, “i volia estudiar-ho abans que en desapareguessin més, perquè ja ho havia fet alguna”, va manifestar la premiada.