Les obres a Bixessarri començaran durant la segona quinzena d’agost
Les obres de millora de la capacitat hidràulica i estabilització de la calçada de la CG-6 a Bixessarri afectada per les darreres torrentades s’iniciaran entre la tercera i la quarta setmana d’agost. El consell de ministres va licitar ahir la intervenció, que consistirà, d’una banda, en l’ampliació de la canalització que travessa la via en aquest punt. Una canalització que no té suficient capacitat per engolir el volum d’aigua registrada en els últims episodis de pluja. Això permetrà substituir l’actual tub de 80 centímetres per una galeria transitable de dos metres per dos metres. A més, s’ha previst la refecció d’un tram d’un altre punt de la calçada que va quedar descalçada per l’aigua. El mateix es farà en un punt de la carretera d’Aixàs, afectat per l’aiguat de dimarts.
El ministre de Territori i Habitatge, Víctor Filloy, va acceptar que “la canalització no és suficient i el Govern ha vist que no pot continuar amb la situació actual”. És per això que va remarcar que just després de la torrentada que va tenir lloc el 14 de juny es va iniciar el procés per posar-hi remei. Així doncs, es va licitar el projecte, pas necessari abans de licitar l’obra. L’informe es va tenir fa tot just tres dies i per tant no ha estat fins ara que s’han pogut licitar els treballs. Un procediment que necessita el seu temps però que s’ha intentat agilitzar al màxim tenint en compte que es va fer per la modalitat d’urgència, va destacar Filloy.
El plec de bases es pot descarregar gratuïtament des del web de tràmits o bé es pot recollir al servei de Tràmits del Govern. Les empreses interessades poden presentar les ofertes fins al 5 d’agost.
El ministre de Territori i Habitatge va explicar que el COEX seguia ahir treballant en la zona i netejant la CG-6 a l’altura de Bixessarri. Això permetrà que entre avui i demà es pugui restablir la circulació a la carretera, ja que fins ara només es permet el pas dels veïns.
Talussos
El Govern també va aprovar ahir la licitació dels treballs d’estabilització, sanejament i protecció de dos talussos de la xarxa de carreteres a la CG-1, a la zona d’Aixovall, i la CG-6, a la zona del Barreró. També s’actuarà en el talús rocós a la zona del Consell General. L’objectiu de la intervenció és minimitzar el risc de despreniments sobre la plataforma de les vies.
A més, el consell de ministres va licitar la primera fase dels treballs de rehabilitació i reforma dels exteriors de l’església de Santa Coloma. Aquesta actuació preveu intervenir en l’enllumenat exterior del monument i realitzar les conservacions previstes al porxo, el campanar, la nau i l’absis. Més endavant es preveu actuar en els accessos. Aquestes millores ja estaven previstes en el moment en què es va instal·lar un videomapatge, quan es van realitzar diferents renovacions a l’edifici.
A l’últim, el Govern va adjudicar a l’empresa Ecotècnic la vigilància ambiental dels cinc abocadors de cendra clausurats per al període 2021-2026. Els treballs tenen un cost de 7.134 euros anuals i consisteixen en inspeccions i analítiques per garantir l’eficiència de la restauració i l’estat de clausura definitiva de l’abocador, evitant possibles filtracions. És des del 2009 que s’està duent a terme la vigilància dels cinc abocadors (el de Juberri, el del Maià, el d’Encodina, el del Coll de la Botella i el de Sant Antoni de la Grella).
Obres de millora en refugis de muntanya
El Govern va aprovar i licitar diferents obres de millora en vuit refugis no guardats i al refugi del Comapedrosa. En el cas dels primers, es realitzaran tasques de repàs, millora i pintat de rètols, llindes i sostres de fusta; la millora i pintat de portes, porticons i finestres metàl·liques; i la millora dels entorns exteriors, com ara reparacions i anivellament de paviments, coms, zona de focs, bancs i taules. A més, també es preveu la reparació de parets exteriors i cobertes i intervencions en interiors. Pel que fa al refugi guardat del Comapedrosa, s’ha licitat la primera fase de les obres. S’instal·laran labavos secs a l’exterior per als passants i un grup electrogen amb motor de gas que subtituirà l’actual de gasoil. A més, s’instal·larà una línia de vida a la coberta. Les intervencions pretenen mantenir al dia els refugis, tenint en compte que són un atractiu turístic. En el cas del Comapedrosa, a més, és un edifici amb força anys i que cada cop té més visitants.