Les pèrdues superen en 116.000 € l’aportació del Govern, segons Coopalsa
Coopalsa, una de les dues concessionàries de les línies de transport públic nacional, estima que per restablir l’equilibri econòmic de l’empresa durant el període comprès entre el setembre del 2019 i el 31 d’agost del 2020 li cal una aportació del Govern de 590.000 euros. La injecció anunciada per l’Executiu serà, però, de 473.105 euros, és a dir, 116.000 euros menys del que indiquen els seus càlculs.
És davant d’això que la companyia preveu analitzar detalladament les partides que composen l’import que el Govern farà efectiu demà, si tot va com s’ha anunciat. L’empresa vol comprovar com es justifica des de l’administració aquesta xifra per veure si els seus arguments són “raonables”. “A partir d’aquí veurem si ens donem per satisfets o si demanem més”, va explicar el gerent de Coopalsa, Gabriel Dallerès.
Un cop tancat aquest primer període de la concessió, molt afectat per l’impacte de la pandèmia de coronavirus, caldrà entrar a analitzar el comprès entre el setembre del 2020 i el febrer del 2021. La intenció de Coopalsa és presentar la documentació la setmana que ve. Dallerès va indicar que en aquest període hi ha la temporada d’hivern, i per tant, les xifres que hi figuren són “importants”. La previsió és que la negociació d’aquest segon període sigui més àgil.
També Nadal, l’altra concessionària, està en espera de l’aportació del Govern. La documentació ha estat traslladada a l’Executiu i s’està auditant. El director general de la companyia, Bartumeu Gabriel, espera que durant aquest mes es pugui tancar el primer període.
A hores d’ara, el transport públic nacional està recuperant viatgers. Tot i així, les xifres estan lluny de les registrades en la mateixa època de l’any passat. Malgrat que s’han reduït freqüències, el servei s’ha de seguir donant per tal que “la gent arribi bé a treballar”, remarca Dallerès.
Comissió per avaluar l’abonament de 30 euros
Les concessionàries del transport públic nacional es van reunir la setmana passada amb el Govern per analitzar la introducció d’un nou abonament de 30 euros mensuals que ha de permetre viatjar per tot el territori. En la trobada es va acordar la creació d’una comissió de treball que cercarà la millor solució per vehicular aquest nou títol. Així doncs, caldrà clarificar com ha de ser l’abonament a nivell operatiu i com s’equilibrarà els ingressos de menys que hi haurà. Les operadores defensen que cal quantificar molt bé les xifres i els diferents escenaris i insisteixen que l’impacte registrat arran de la pandèmia no es pot tornar a produir. No es pot anar a l’aventura ni generar incertesa a les concessionàries, adverteixen. Sobre la voluntat del Govern d’aplicar el nou títol al setembre, les companyies ho veuen molt just, per no dir complicat. I abans de fer cap pas adverteixen que “cal tenir-ho molt clar”.