Mobilitat prepara una ‘auditoria’ externa sobre les carreteres del país
El cap d’àrea de Mobilitat, Jaume Bonell, es va reunir aquesta setmana amb el director de la Fundació RACC, Lluís Puerto, per tal de seguir avançant en l’acord que ha de permetre fer una avaluació iRAP (Programa Internacional d’Avaluació de Carreteres) a les vies del país. Bonell va explicar que es tracta de fer “una mena d’auditoria externa de les carreteres i túnels per avaluar-ne l’estat i poder emprendre accions correctores”.
En aquest estudi es tindrien en compte paràmetres com l’estat de l’asfalt, la senyalització, les barreres, els vorals, els límits de velocitat o la il·luminació entre altres. Bonell va detallar que en funció de la qualitat detectada, s’atorguen entre una i quatre estrelles a la via, de manera que el que es voldria és “fer una primera avaluació, veure els resultats i a partir d’aquí implementar les millores que calgui”. I és que el projecte preveu un seguiment, és a dir, un cop feta l’avaluació i rebudes les propostes de millora, temps després es fa una segona avaluació per veure quina és la nova situació.
Bonell va indicar que la voluntat és dur a terme l’avaluació durant el primer semestre de l’any, per anar bé en època de bon temps perquè és necessari que l’asfalt estigui sec. Igualment va exposar que tot i que és clar que el treball tindrà un cost que s’haurà d’abonar, encara no va poder determinar de quina quantitat es tractaria, si bé va assegurar que “es tractaria d’una quantitat assumible”.
Criteris internacionals
El cap d’àrea de Mobilitat va remarcar que “el més important és que es tracta d’una auditoria externa, que et permet canviar el punt de vista i que saps que s’utilitzaran uns criteris que s’han aplicat a més de 70 països”. De fet, va recordar que a través del projecte iRAP s’han avaluat fins a l’actualitat més de 500.000 quilòmetres de carreteres.
La proposta de formar part d’aquest projecte va arribar de la mà de l’Automòbil Club i de seguida es va veure positiva per tal de treballar en la millora de la seguretat de les vies del país. Tot plegat amb l’afegit de saber que es disposarà d’uns estàndards que s’apliquen a nivell internacional.