Mobilitat treballa per habilitar carrils bici segregats a mitjà termini
El darrer pla director que es va aprovar des del departament de Mobilitat contempla la creació de carrils segregats per a bicicletes. Ara bé, perquè això sigui una realitat, el director de Mobilitat, Jaume Bonell, va indicar que s’haurà de canviar la geometria del trànsit de molts carrers per establir sentits únics amb l’objectiu de guanyar espai i poder fer aquesta mena de carrils a la xarxa viària. “Entenc que és un full de ruta que ja està marcat, però que s’haurà de seguir en un futur”. A més, va fer palès que serà necessari el suport polític per aplicar les mesures pertinents que permetin tirar endavant el projecte. A títol d’exemple, el carrer Prat de la Creu, que avui dia és de dues direccions i té zones d’aparcament als laterals, podria convertir-se en un carrer de sentit únic. Això generaria certs beneficis, seguretat per als ciclistes, però també prejudicis per als veïns de la zona, que haurien de fer moltes voltes per accedir a casa seva. “S’ha de buscar un equilibri entre tot plegat i veure si mesures d’aquesta mena a mitjà termini poden ser realitzables”, va exposar Bonell.
Ara per ara, però, des de Mobilitat s’ha continuat impulsant que totes les obres d’eixampla i millora disposin d’espais de carretera per a l’ús de la bicicleta, va ressaltar Bonell. “Andorra com a país ciclista està avançant en molt bon sentit, perquè s’estan fent les coses a poc a poc, de manera endreçada i organitzada”.
D’altra banda, per garantir la seguretat dels ciclistes a la via pública aquest estiu s’han posat en marxa dues proves pilot, una a Comallemple i l’altra a Beixalís, tancant durant els caps de setmana ambdues carreteres per destinar-les a la pràctica del ciclisme. Sobre aquesta iniciativa, Bonell va opinar que és un primer pas per promocionar el ciclisme al país i va recordar que “en un país tan urbanitzat com és Andorra, és difícil tancar moltes carreteres pel prejudici que generaria a les persones que hi viuen”. Si bé la iniciativa s’ha parlat amb altres parròquies, el problema és que en els trams proposats, hi ha llocs residencials. “Són aspectes que s’hauran d’estudiar en un futur, tot i que no hi ha tantes vies que ens ho permetin”.
roba reflectant
D’altra banda, el director de Mobilitat va informar que avui dia estan treballant per desplegar per via reglamentària un reglament sobre la roba reflectant per circular dins dels túnels. L’última modificació en el Codi de Circulació obliga que per poder circular de matinada, al capvespre i en l’interior dels túnels, la bicicleta tingui un llum blanc al davant i un de vermell al darrere, mentre que la resta del dia només es requereix el llum vermell posterior. Per a la seguretat del ciclista, només és obligatori l’ús del casc en tot moment, tot i que Bonell va recomanar també l’ús de guants i de roba vistosa, preferiblement reflectant, per poder ser visibles pels altres usuaris de la via pública.