Notificades 10.402 sancions per excés de velocitat des d’inici d’any
En el que portem d’any els radars instal·lats en les carreteres generals han notificat fins a 10.402 sancions per excessos de velocitat, segons va revelar ahir el ministre de Territori i Habitatge, Víctor Filloy, que acompanyat del director de Mobilitat, Jaume Bonell, va presentar els dos nous radars pedagògics que s’han instal·lat a la CG-1, a la zona de les Costes, i a la CG-2, a la variant d’Encamp, amb els quals es vol conscienciar els conductors de la importància de complir amb els límits de velocitat.
I és que del total de sancions imposades fins a la data, més de 2.500 corresponen als radars instal·lats a Encamp i fins a 739 en aquesta zona de la CG-1 a la capital, un tram pel qual circulen uns 32.000 vehicles diaris en els dos sentits de la marxa i que “presenta a més una situació de perill per la proximitat de les naus molt a prop de la carretera”. Per això, va continuar el ministre, els dos nous radars pedagògics, que se sumen als ja instal·lats a Pal, Arinsal i Sant Julià, s’han instal·lat en aquests dos trams.
Així mateix, Filloy va voler deixar clar que l’objectiu final de la instal·lació d’aquest tipus de radars “és intentar fer pedagogia als nostres conductors per tal que transitin dins la normativa i evitar la sanció”. I en aquesta mateixa línia va assegurar que “la voluntat del Govern és no instal·lar més radars sancionadors, sinó apostar més pel radar pedagògic, que al final el que fa és conscienciar més els conductors del país”.
Filloy va defensar l’eficàcia que estan tenint els radars pedagògics a l’hora que els conductors adeqüin la velocitat a la qual circulen en aquests trams. Així, en el cas concret de Sant Julià de Lòria i en el període comprès entre el 2 d’octubre del 2020 i el 15 de setembre vinent, s’ha constatat que, en sentit nord, el 81,25% dels vehicles circulen per sota dels 50 quilòmetres per hora, el 15,02% ho fan entre els 51 i els 60 quilòmetres per hora, i només un 3,73% dels conductors circula per aquest tram a una velocitat superior als 61 quilòmetres per hora.
Quant al radar col·locat en sentit sud, ha permès determinar que el 86,23% dels vehicles circulen per sota dels 50 quilòmetres per hora, l’11,06% entre els 51 i els 60 quilòmetres per hora i, finalment, el 2,71% restant per sobre dels 61 quilòmetres per hora. De les dades del tercer radar, el que es troba ubicat al nou vial, es conclou que només el 2,7% dels conductors circula a una velocitat superior als 61 quilòmetres per hora, mentre que el 83,55% ho fa a la velocitat adequada.
En el cas del radar pedagògic d’Arinsal, amb dades corresponents al període comprès entre el 19 de maig i el 15 de setembre passat, es constata que el 56,6% dels vehicles circulen per sota dels 40 quilòmetres per hora, el 41,15% entre 41 i 60 quilòmetres per hora, i el 2,25% per sobre dels 61 quilòmetres per hora.
Per últim, del radar pedagògic de Pal, se’n pot concloure que el 47,28% dels vehicles circulen per sota dels 40 quilòmetres per hora, el 50% entre els 41 i els 60, i el 2,71% per sobre dels 61 quilòmetres per hora.
Així mateix, el titular de Territori i Habitatge, que va admetre, però, que “evidentment si aquests percentatges anessin baixant hauríem d’aplicar altres mesures més coercitives”, va remarcar que aquests radars pedagògics ofereixen també “informació rellevant”, ja que faciliten dos “paràmetres interessats” com són velocitat i comptatge de vehicles que “ens permet saber també la càrrega de la xarxa viària”, una informació que és important “per fer polítiques bàsicament de mobilitat per adaptar la circulació però també per avançar-nos a esdeveniments”.
Quant a la possibilitat d’instal·lar nous radars pedagògics, Filloy, que va recordar que l’enduriment de les sancions per excés de velocitat amb el nou Codi de la circulació també constitueix una mesura dissuasòria per als conductors, va destacar que “per ara” els que estan ja en marxa estan fent la seva funció i va remarcar que “es tracta de tenir-los repartits de manera estratègica i en els punts on realment fa falta per evitar posar els radars clàssics que van a sancionar”.