Un impuls de camí a la reinvenció
El servei impuls d’atenció precoç a infants de 0 a 6 anys de la Fundació Privada Nostra Senyora de Meritxell (Fpnsm) ha hagut de reinventar-se arran de la crisi sanitària de la Covid-19, segons explica la seva responsable, Montse Seivane. El programa atén actualment un total de 36 infants i les seves famílies i s’adreça a infants que presenten algun tipus de retard o alteració en el seu desenvolupament, ja sigui a nivell de llenguatge, cognitiu, de motricitat o de conducta, entre d’altres.
Els infants arriben al servei ja sigui derivats pel pediatre o bé pel ministeri d’Afers Socials. Hi treballen dues psicòlogues, dues logopedes, una fisioterapeuta, una terapeuta ocupacional i actualment també hi ha en plantilla una auxiliar que dona suport dintre del que és l’escola bressol.
Aquest servei té ja una llarga història, uns 40 anys, comenta Seivane, i ha anat evolucionant i adaptant-se al llarg del temps. Així, el 2014 va fer una aposta per la inclusió i l’obertura a la comunitat i va sortir de les instal·lacions de la llavors escola especialitzada Nostra Senyora de Meritxell. Oficialment, des del 2018, el servei va assumir el model d’atenció centrat en la família i en els entorns naturals d’acord amb el ministeri d’Afers Socials. Això implica l’actuació dels diversos professionals en el propi domicili familiar de l’infant i a les escoles bressol, però també per exemple als parcs infantils, si es veu convenient. L’objectiu, explica la seva responsable, és empoderar l’infant i la seva família i actuar allà on transcorri la seva vida “per ensenyar-los estratègies i eines”, insisteix.
El servei no s’ha aturat
Durant el confinament, a causa de la pandèmia causada per la Covid-19, el servei Impuls no s’ha aturat mai i ha continuat fent el seguiment dels usuaris per via telemàtica o telefònica “i ens hem adaptat a les necessitats de cadascuna de les famílies”, diu Seivane, fins i tot fora dels horaris habituals d’atenció. De tota manera, reconeix que no sempre ha estat fàcil, ja que alguns dels infants són molt petits, però la cooperació de les famílies i la implicació sense fissures dels professionals han fet possible encarar aquest temps de la millor manera possible.
També fa notar que, com la resta de serveis que ofereix la Fundació han seguit un pla de desconfinament propi, per fases i cada setmana han anat activant més prestacions. Així, a principis de juny, tota la part del servei dedicada a la família ja estava activat, i ara el que falta és el suport que dona als infants dintre de l’aula a l’escola bressol. Això està motivat pels protocols estrictes que hi ha en aquest àmbit i per la conveniència que personal extern entri a les aules. El que sí s’ha posat ja en marxa, puntualitza, és l’atenció individualitzada de cadascun dels infants en espais cedits per a aquestes escoles.
La formació, una prioritat
A l’hora d’assenyalar quin és el repte prioritari, Seivane no s’ho pensa dues vegades: la formació. Es tracta d’una “aposta molt important per a nosaltres”. Una formació adreçada en primer lloc al propi equip de professionals que integren el servei, que des del 2017 van intensificar i precisament durant el confinament han aprofitat per posar-ser al dia i dedicar-hi moltes hores. Ara bé, consideren que és de vital importància la formació dels entorns naturals; és a dir, dels professionals que estan en primera línia en l’atenció a aquests infants. Sevaine apunta que sobretot cal donar-los eines perquè puguin detectar els retards que presentin els nens i també a l’hora d’informar les famílies.
És així que la responsable d’Impuls assenyala que “on posem el focus” és en la creació d’un “vincle estret entre família, professional i infant”.
Una família: “El nostre fill ha continuat progressant”
Expliquen que el seu fill va néixer prematurament amb set mesos el 2017, patint un doble pneumotòrax que va fer que estigues hospitalitzat a Sant Joan de Déu durant un mes. A causa d’aquesta patologia, fins al setembre de 2019 no va poder assistir a l’escola bressol i encara no parlava i per tant no es podia comunicar com un nen de la seva edat, “però per sort, aviat va poder disposar de l’ajuda de la psicòloga i la logopeda d’Impuls al mateix centre”. Així encapçala el seu testimoni una família que va veure com la Covid-19 aturava “temporalment la progressió del seu fill”, però gracies a Impuls durant el confinament van tenir assistència telefònica amb les dues professionals i sabien que podien comptar amb elles sempre que tinguessin un problema i així “el nostre fill ha continuat endavant sense cap problema, avançant molt bé”. Ara, en poder-se reiniciar els cursos, el poden portar a l’aula de l’associació, on li fan una hora de classe a la setmana per tal de que el nostre fill pugui continuar amb la millora i la progressió que estava tenint”, fan notar. Per aquest motiu, es mostren “molt contents i agraïts” pel suport rebut”.