Diari digital d'Andorra Bondia
La directora de l’AQUA, Marta Fonolleda, durant la compareixenca davant la comissió legislativa d’Educació.
La directora de l’AQUA, Marta Fonolleda, durant la compareixenca davant la comissió legislativa d’Educació.

1.350 euros per arrodonir el sou


Escrit per: 
A.D. / FOTO: A. S. / Agències

Fent un càlcul probablement matusser surten uns 1.350 euros. Són els honoraris que pot percebre un expert (docents, estudiants i professionals) que ajudi puntualment l’AQUA, és a dir, l’Agència de Qualitat de l’Ensenyament Superior, a avaluar els plans d’estudi de noves titulacions. Ara mateix cerca col·laboradors per examinar tres plans: Màster en Dret, Màster en Enginyeria Informàtica, Màster en Llengua i Literatura Catalana i Bàtxelor en energies renovables. Paguen 200 euros per cada reunió i 75 per l’assistència a les sessions formatives.

Amb una desena de plans d’estudi en procés d’avaluació durant l’any (el 2019 en van fer vuit, tots amb resultat favorable), a l’AQUA se li gira feina, un pic derivat de la implantació al país dels nous centres universitaris privats (Universitas Europaea IMF i Universitat Carlemany). És una de les qüestions que la directora, Marta Fonolleda, ha posat damunt de la taula en la compareixença davant la Comissió Legislativa d’Educació. També que l’agència es veu prou madura per fer un pas endavant i començar a gestionar la contractació dels experts a qui s’encomana l’informe.

Un esforç administratiu

En realitat és com han funcionat sempre, ha matisat Fonolleda als periodistes en acabar la compareixença, només que els experts els contractaven a través de les xarxes internacionals d’agències amb què col·laboren. Per què? “Perquè som una agència molt petita i ens requereix un esforç administratiu brutal”. Que són una agència molt petita es resumeix amb una dada: només hi ha dues persones treballant-hi, ella i una tècnica, i no a temps complet. En canvi, amb les titulacions que tenen entre mans, necessiten una dotzena d’experts.

Què indueix al canvi, doncs? Que en el temps que porten en funcionament s’han adonat que el marc legal andorrà que regula l’ensenyament superior (el MATES) és “lleugerament diferent” a l’existent en d’altres països. Per exemple, en el bàtxelor d’especialització o en el diploma professional avançat, una titulació de Formació Professional que en altres països no es contempla com ensenyament superior.

A Fonolleda la compareixença davant els consellers generals per presentar la memòria d’activitats de l’exercici passat li ha reportat una felicitació unànime i escasses preguntes:  el socialdemòcrata Carles Sánchez ha preguntat pel nombre de plans que examinen enguany i Carine Montaner, de Terceravia, s'ha interessat per si l’agència necessita més recursos. Fonolleda ha donat per suficient el personal amb què treballen i els 150.000 euros aproximadament de pressupost anual amb què compten: per als dos sous i l’abonament dels honoraris dels experts.

Una taxa

Si la transferència que en fa el Consell General li sembla suficient, en canvi, Fonolleda ha destacat la importància del canvi que s’imposarà amb la modificació de la llei que regula l’AQUA: a partir d’aleshores els centres universitaris hauran d’abonar una taxa per la feina de l’agència, que ara presta gratuïtament. Fonolleda compta que el canvi legislatiu arribi a finals d’any. Però no depèn d’ella, és clar. “Proposem un cofinançament, com a Europa, que les universitats financin part de la nostra feina, un servei que ara és totalment gratuït.”

El president de la comissió, Ferran Costa (el primer a manifestar la satisfacció amb la feina de l’AQUA), ha recordat que el projecte de modificació de la llei està damunt de la taula i ha subratllat el fet que si a l’agència se li acumula la feina és per la bona notícia que nous centres universitaris volen implantar-se a Andorra.

 

‘Making Connections’, un projecte en col·laboració amb Aragó i reconegut amb un guardó

Al balanç del 2019 que la directora de l’AQUA ha exposat davant de la comissió, el projecte Making Connections ha ocupat un lloc especial: treballat conjuntament amb l’Agencia de Calidad y Prospectiva Universitaria de Aragón (Acpua), l’objectiu era demostrar “que la qualitat d’una universitat està també relacionada amb la seva sostenibilitat”. La finalitat era establir els indicadors que permetessin avaluar la qualitat d’aquesta sostenibilitat a través d’aspectes com ara la formació del professorat en aquest àmbit, la gestió del personal, els continguts relacionats amb els objectius de desenvolupament sostenible i com es treballen o la metodologia docent i els recursos materials del centre (l’edifici mateix, per exemple).

El projecte, ha recordat Costa, els va reportar un premi, atorgat per la International Network of Quality Assurance Agencies on Higher Education (Inqaahe), és a dir la xarxa mundial d’agències de qualitat d’ensenyament superior. Un guardó a valorar doblement, ha insistit Costa, perquè els ho van donar “sense que ningú s’hi presentés”, espontàniament. “Ens consta als membres del comitè director que la feina que es fa és colossal”, ha acabat lloant Costa.

Pel que fa al balanç, Fonolleda ha explicat que els vuit plans d’estudi avaluats el 2019 van aconseguir l’aprovació de l’agència. L’AQUA també pot fer seguiment de plans d’estudis, modificacions i renovacions; d’aquests en va abordar cinc. També entra en l’acreditació dels docents: en va fer un informe, favorable, durant el 2019. I ajuda en els processos de selecció de projectes de recerca becats: 7 el 2019.
    

 

 

 

AQUA
Agència de Qualitat de l’Ensenyament Superior
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic