Diari digital d'Andorra Bondia
Aquestes comissions s’han de reunir almenys un cop al trimestre i si cal sempre que hi hagi algun cas urgent a tractar.
Aquestes comissions s’han de reunir almenys un cop al trimestre i si cal sempre que hi hagi algun cas urgent a tractar.

15 casos avaluats a les comissions de situacions d’elevada complexitat


Escrit per: 
M.P.A. / Foto: Facundo Santana

Les comissions sociosanitàries de seguiment de persones en situacions d’elevada complexitat ja s’ha posat en marxa i aquest darrer trimestre de l’any han avaluat un total de 15 persones, segons va informar la ministra d’Afers Socials, Joventut i Igualtat, Judith Pallarés. En concret, va explicar que la comissió d’infància i adolescència es va reunir el 19 d’octubre passat. En aquesta ocasió es van tractar els casos de sis adolescents. Es tracta de fer el seguiment dels ingressats ja sigui al centre residencial d’acció educativa (CRAE) o al centre residencial d’educació intensiva (CREI) o bé en altres centres terapèutics de fora del país. Els integrants d’aquesta comissió valoren l’estat actual dels adolescents, la previsió dels recursos, la seva evolució, si requereixen la continuïtat o bé algun altre suport. També es valora el retorn d’alguns dels que poguessin estar en centres de fora per presentar la situació a la Batllia. 
Quant a la comissió de joves i adults, es va reunir el 2 de novembre i es van valorar un total de nou casos. Es tracta de persones que es troben residint a pensions, va indicar Pallarés, i que tenen problemàtiques personals i socials associades a vegades amb alguna malaltia mental afegida. En relació amb aquests casos, les decisions que es prenen estan supeditades a si necessiten més suport mèdic i social o a com evolucionen en el camp educatiu si és que estan cursant estudis per poder anar reconduint els recursos que se’ls assigna.
La ministra va recordar que la comissió d’infants i adolescents ja estava creada, si bé no formalment, de manera que s’ha procedit a reglamentar-la i a establir una periodicitat de reunions d’almenys tres mesos per tractar els diversos casos i sempre que calgui en casos d’urgència quan sigui necessari estudiar i avaluar la situació d’una persona que per les seves circumstàncies personals, socials o de salut requereixi una resposta immediata. D’aquesta manera, es vol resoldre el que no es va poder fer durant l’època més dura de la pandèmia, quan no es va poder fer aquest seguiment. Un cop va passar el més fort, “i veient com es trobaven moltes persones amb vulnerabilitats en temes de salut mental, es va veure necessari reprendre-les”. A més, va ser una demanda de les associacions que aquestes taules es poguessin reactivar, va assegurar. 

“No hem tingut més notícies de la plataforma del tercer sector”

I de la plataforma d’entitats del tercer sector anunciada a principis d’any, què se n’ha fet? “De moment no hem tingut més notícies al respecte”, va respondre la ministra d’Afers Socials, Joventut i Igualtat, Judith Pallarés. Per a ella “estaria bé” que algun dia pogués posar-se en marxa perquè està convençuda que la coordinació entre associacions és necessària i s’ha de treballar en aquesta línia. En relació amb això, va recordar que la plataforma de totes les entitats socials està recollida a l’article 36 de la Llei d’igualtat de tracte i no-discriminació. De tota manera, va puntualitzar que quan es parla de totes les entitats socials “anem més enllà del meu ministeri”, ja que hi entren entitats de cooperació, de salut i de residents, entre d’altres. “El ventall és molt més ampli i sí que en un moment en què semblava que la Federació d’Associacions de Persones amb Discapacitats (FAAD) acabaria desapareixent hi va haver un interès a través d’aquesta plataforma”. Però segons la ministra ningú els ha traslladat res més. 
Pallarés va detallar que tal com està plantejada al llibre blanc d’igualtat, “ha de ser una iniciativa popular de les pròpies associacions i entitats”. Al seu parer es tracta d’una eina molt útil perquè com més es treballi en xarxa es podran portar a terme més projectes. En relació amb això va dir que sempre anima les entitats a  presentar-se a les subvencions de Govern, “no únicament pel finançament, sinó perquè penso que és una manera de fer coses conjuntes, que no se solapin, que no presentin projectes massa similars, sinó que puguin tractar un aspecte diferent”. Per a la ministra és  molt positiu treballar conjuntament. Així doncs, la idea d’anar cap a la federació ja sigui a través de la FAAD i d’altres associacions de manera que “la plataforma podria ser una federació de federacions”. 
 

comissions
Complexitat

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte