Diari digital d'Andorra Bondia
Un autobús de línia en el seu trajecte cap al Pas de la Casa.
Un autobús de línia en el seu trajecte cap al Pas de la Casa.

Per 30 euros al mes es podrà viatjar en bus de forma il·limitada pel país


Escrit per: 
Mireia Suero Comellas / Foto: Facundo Santana

L’establiment de la taxa carboni al Principat, que suposarà un increment del preu del litre dels carburants, permetrà sufragar altres mesures per lluitar contra el canvi climàtic. Una d’aquestes serà l’abaratiment del transport públic, una acció que el Govern espera que l’any que ve ja estigui en vigor. En concret s’ha previst un nou abonament de 30 euros mensuals que permetrà viatjar per tot el territori, independentment de la zona, i de forma il·limitada. Així, si fins ara un abonament mensual al Pas de la Casa valia 164 euros, amb els canvis en costarà 30, fet que suposa una reducció del 82% del preu. Per als viatges dins de la zona 1 també hi haurà una reducció important, del 57%, ja que el títol passarà de 70 a 30 euros.

A banda, es reduirà la tarifa per al Pas de la Casa, ja que la població encampadana serà considerada zona 3, mentre que Arinsal i la Cortinada passaran d’estar a la zona 2 a la zona 1. A més a més, el Bus lliure es convertirà en un abonament per a tots els joves de fins als 20 anys i es reduirà de preu dels 216 euros actuals als 180. També es rebaixa la tarifa del transport escolar, que passa dels 216 als 180 euros per a dos viatges al dia.

El Govern ha defensat que amb aquestes mesures, la taxa que s’aplicarà sobre els carburants no tindrà cap impacte en la butxaca dels ciutadans. Segons ha explicat el ministre de Finances, Eric Jover, aquest nou impost suposarà un encariment d’entre 3,2 i 3,8 cèntims d’euro el litre. Amb tot, confia que els importadors i distribuïdors de carburants podran assumir una part d’aquest increment sense haver-lo de repercutir en el preu de venda al públic. La taxa s’aplicarà tan sols en els carburants de locomoció. En el gasoil de calefacció, en canvi, s’ha fixat una transició de sis anys durant els quals s’aplicarà el mateix tipus impositiu esglaonadament, tenint en compte que l’habitatge està “molt tensionat” i “no es pot afegir ara un encariment del preu”, ha dit Jover. Durant aquest termini, es projecta impulsar els canvis necessaris perquè es redueixin els consums energètics dels habitatges per tal que la taxa no tingui repercussió en la ciutadania.

Segons els càlculs del ministre de Finances, l’increment de 3 cèntims el litre en el preu del carburant de locomoció suposarà per a un cotxe que fa 1.000 quilòmetres l’any una despesa suplementària de 36 euros. Aquest és el mateix estalvi que la persona tindrà gràcies a la rebaixa del transport escolar, ha observat. Un estalvi que encara podria créixer més si té dos fills en edat escolar o bé si fa un major ús del transport públic. De fet, l’executiu confia que amb aquestes mesures els usuaris de les línies nacionals creixin un 7%.

Els ingressos de la taxa també es destinaran a augmentar en 235.000 euros el programa Renova de cara al 2021. A més, s’impulsarà un programa específic per a la calefacció dels edificis i per a actuacions als habitatges menys eficients i s’augmentarà la subvenció fins al 60% de l’actuació.

La taxa sobre els hidrocarburs serà de 15 euros la tona i permetrà recaptar uns 4,5 milions d’euros

La taxa carboni s’ha fixat en 30 euros per tona de carboni (la xifra mínima que preveia l’OCDE el 2016) però la totalitat d’aquest import no serà traslladada als hidrocarburs. Així doncs, l’augment de la càrrega impositiva sobre els carburants serà de 15 euros per tona de diòxid de carboni. Els 15 euros restants “s’internalitzaran a través de la reclassificació de l’impost especial sobre els hidrocarburs”, ha dit Jover. Això vol dir que per als carburants que ja estan gravats, el Govern assumirà la meitat d’aquests 30 euros per tona a través de la reducció del tipus impositiu vigent. 

El ministre ha assegurat que amb la nova taxa el carburant seguirà tenint una pressió fiscal “molt per sota” de la d’Espanya i França. Així mateix, tant Jover com la ministra de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, Sílvia Calvó, han reiterat que el sector no perdrà competitivitat. El cent per cent de la taxa es destinarà al fons verd que ha de permetre finançar accions previstes per la Llei de transició energètica i del canvi climàtic. En total es preveuen recaptar entre 9 i 10 milions d’euros, la meitat dels quals correspondrien a l’aplicació del nou impost sobre els carburants. 

La proposta es treballarà ara amb els importadors i distribuïdors de carburants. Fonts del sector analitzaran el text, ja que segons han afirmat, no acaben d’entendre la taxa. En tot cas segueixen advertint que si Espanya no apuja els carburants, el preu a Andorra deixarà de ser més barat.

30 euros
més
podrà
viatjar
bus
Forma
il·limitada
país
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic