Diari digital d'Andorra Bondia
Alba Solé, cap d'estudis, i Anna Sansa, directora del col·legi La Salle
Alba Solé, cap d'estudis, i Anna Sansa, directora del col·legi La Salle

Alba Solé: “Han de saber estudiar, però que entenguin per a què és el ‘clic’”


Escrit per: 
A. Doral / Foto: A. D.

Després d’aquest ‘annus horribilis’ que el món ha compartit, al col·legi La Salle obren la porta a l’aire fresc amb un nou mètode educatiu, el Nou Context d’Aprenentatge, en diuen. Explicat en paraules de profà, es tracta, entre altres qüestions,  que els alumnes vegin una utilitat en allò que aprenen i que estiguin al centre del procés d’aprenentatge. Millor, però, que ho expliquin les responsables.

Nou Context d’Aprenentatge per ajudar els alumnes a “transformar el món”: ambiciós.
Anna Sansa: Amb aquesta nova metodologia pretenem adaptar l’escola a les necessitats dels infants avui, que són diferents de fa deu, vint o fins i tot cinc anys enrere.
Alba Solé: És un model que parteix de l’experiència del nen. Treballen en grup cooperatiu per desenvolupar un projecte, per trobar solucions, sent crítics... al final l’ensenyament és molt més significatiu per a ell.

Diferents en quin sentit?
A. Sansa: En tots. Les seves necessitats són diferents, la seva manera d’aprendre perquè estan molt estimulats per les noves tecnologies.
A. Solé: Estaven habituats a la classe magistral, on el mestre era el transmissor pur i dur de coneixement. No és que no hi sigui, però es busca un equilibri.

Exemples pràctics.  
A. Sansa: Les matemàtiques.Tu i nosaltres vam aprendre a multiplicar amb una taula escrita. O a sumar.  Dos més u són tres. Però han d’entendre per què, ho han de veure, amb mètodes experimentals i manipulatius. Jo aporto materials i ells ho veuen, no sols en paper.
A. Solé: També hi ha un canvi en l’estructura de l’horari. Treballes tot el currículum de primària però dividit en moments d’aprenentatge, que en diem. L’acollida, el seminari (on es traspassarà el contingut, en classes teòriques), la franja dels tallers per posar en pràctica els continguts de manera experimental, vivencial i la dels projectes, a la tarda. Al final, el tancament, per valorar com ha anat el dia.

Han fet una prova pilot.
A. Solé: Vam treballar un projecte i els nens s’hi han endinsat, s’han motivat. Fent invents per exemple. Van crear coses com unes sabates que netegen el terra. Fins i tot una mare ens va dir que la filla li va demanar que anul·lés una cita al metge, perquè no volia faltar. Quan s’ha vist un nen que no es vulgui saltar un dia?!

Motivats.
A. Solé: En un dels projectes els encomanaves la missió de salvar unes illes de la contaminació. Era lo más. Treballaven moltes coses: des d’escriure una carta a fer càlculs, l’anglès... Es treballen els continguts d’una manera divertida, camuflada.

On queda l’esforç?
A. Sansa: Darrere hi ha un gran equip de La Salle Catalunya que s’ha assegurat que complim la llei, és a dir, que impartim tots els continguts curriculars. Pel que fa a l’esforç, s’ha buscat l’equilibri. No diem que no hi ha de ser, però no sols.

Fernando Savater feia un article dissabte a 'El País' on venia a dir que es posa molt èmfasi en els mètodes però el que importa són els continguts.
A. Sansa: Són maneres de veure-ho. Aquest NCA funciona. Canvia la metodologia, se situa el nen al centre del procés, no al docent com abans. El professor és un guia, acompanya. La metodologia influeix, motiva. Si jo dic obrim el llibre per la pàgina tal i fem l’exercici la motivació ja no és tanta.
 A. Solé: Al final, l’examen també hi ha de ser, perquè acabaran anant a una universitat, oi? Han de saber estudiar. Però que ells entenguin perquè serveixen les coses és el clic. Donen significat a allò que estan aprenent.

Ja:  tots ens vam preguntar un dia per què estudiàvem trigonometria.
A. Sansa: Segurament si li haguéssim vist una aplicació a la vida ens l’hauríem agafat d’una altra manera.
A. Solé: O el càlcul. Aprendre a resoldre problemes pràctics. I en grup. El lema és “treballem junts per saber fer sols”. Que s’ajudin els uns als altres.

Prevé l’assetjament?
A. Solé: Des del moment d’acollida i als tallers treballem el hara, el projecte pastoral de La Salle d’interioritat.
A. Sansa: És una educació interior que serveix per prevenir problemes.

Canviem de registre: l’educació és un actiu per al repoblament?
A. Sansa: Aquí ja hem rebut unes quantes famílies durant el curs, amb matrícula viva, que ens han explicat que s’han traslladat arran de la pandèmia.

Ah sí?
A. Sansa: Sí, una desena potser han vingut. I penso que sí,  que l’oferta educativa és una manera d’enriquir el territori, d’evitar que els alumnes, les famílies marxin. Iniciatives com l’INEFC són un potencial.

Alba
Solé
aprendre
clic
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic