Diari digital d'Andorra Bondia
Un autobús que cobreix actualment les línies de transport públic intern.
Un autobús que cobreix actualment les línies de transport públic intern.

Amb serrells pendents una setmana abans de l’inici de les noves línies


Escrit per: 
M.S.C. / Foto: Jonathan Gil

Les companyies de transport de viatgers ja havien advertit el Govern que els terminis amb què es volia posar en marxa la nova concessió de les línies de transport públic intern eren massa justos. A una setmana perquè entri en vigor el servei (això serà el pròxim 2 de setembre), el sistema encara no està acabat si bé s’assegura que els usuaris arribaran al seu destí. Així, a hores d’ara encara s’està polint el funcionament de la plataforma de gestió que ha desenvolupat FEDA. Aquesta és fonamental per poder controlar la venda de bitllets i la facturació i també tenir localitzats els vehicles per poder informar els viatgers de l’hora en què passaran. Així, s’han constatat alguns problemes tècnics que ara s’està treballant per resoldre.
Fins a data d’avui, tampoc les companyies han pogut provar cap màquina dins d’un autobús, des d’on es venen els tiquets i que trasllada la recaptació al sistema de gestió, ni s’ha fet formació als conductors. Aquesta és fonamental, tenint en compte que han de saber utilitzar un sistema totalment diferent al que fan servir actualment. A tot això s’hi afegeixen les dificultats de les empreses per tenir la flota d’autobusos necessària. Indiquen que els terminis han estat massa justos, ja que des que es va fer l’adjudicació fins a la posada en marxa de la concessió només hi ha tres mesos, un dels quals (l’agost) és inoperatiu perquè les fàbriques tanquen. Amb tot, les companyies podran començar al setembre amb els vehicles necessaris i posteriorment aniran completant les flotes. Autocars Nadal n’ha hagut d’adquirir 12, mentre que la Cooperativa Interurbana Andorra n’ha comprat tres, tot i que de cara a l’any que ve s’arribarà fins a vuit. Cal recordar que Autocars Nadal, que assumirà la línia entre Escaldes-Engordany i Sant Julià de Lòria i el Bus Exprés,  els ha hagut de comprar tots perquè fins ara no oferia el servei de transport públic 
nacional. 
Tot i que des de les concessionàries s’indiqui que a hores d’ara s’està ja “amb els terminis vençuts” (amb una situació normal tot hauria d’haver estat a punt al maig o juliol) i que es vagi “traient la llengua”, amb paraules del president de la Cooperativa Interurbana Andorrana, Gabriel Dallerès, les dues companyies asseguren que la posada en marxa del servei el 2 de setembre es farà amb normalitat. En el cas que es produeixin disfuncions, aquestes no haurien de tenir cap conseqüència per a l’usuari, afirmen. “El repte és començar el 2 de setembre oferint el servei com fins ara per anar a millor en el futur”, va exposar Dallerès. El que sí que no s’aplicarà, almenys a l’inici, és la voluntat que els conductors deixin de vendre bitllets. Tot i que hi haurà una màquina per poder-los adquirir a dins de l’autobús, els títols també es podran comprar al xòfer. D’aquesta manera es vol garantir un millor control dels ingressos.
Des d’Autocars Nadal, el seu director, Bartumeu Gabriel, va explicar que ja s’estan fent proves amb els nous vehicles i de cara a aquesta setmana s’haurien de fer les formacions als conductors perquè coneguin com vendre els bitllets i sobre el control des del despatx de les línies. Gabriel indica que en el seu cas han hagut de dur a terme en un temps rècord la compra dels vehicles, la contractació del personal i la reestructuració de l’empresa. En total han hagut d’incorporar més d’una vintena de treballadors. Tot i que el concurs preveia que les companyies adjudicatàries havien de contractar els empleats de les empreses que deixessin d’assumir el transport públic, ni la Cooperativa Interurbana Andorrana ni la Hispano Andorrana han prescindit de cap treballador. En el cas de la Cooperativa Interurbana Andorrana es necessiten 64 conductors per donar servei a les línies. Dallerès va assegurar que no està previst cap reducció de plantilla ara per ara. Al mateix temps va voler llençar un missatge de tranquil·litat als usuaris de cara a l’entrada en vigor de la nova concessió.
La concessió de les línies de transport nacional regular de viatgers va recaure en Autocars Nadal, que assumirà les línies que circulen entre Escaldes-Engordany i Sant Julià de Lòria, i l’UTE Cooperativa Interurbana Andorrana-Transpisa, que cobrirà la vall del Valira d’Orient i la vall del Valira del Nord.

serrells
pendents
noves
línies
setmana
l'inici
abans
Número de vots: 155
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic