Diari digital d'Andorra Bondia
Un autobús de la Cooperativa Interurbana Andorrana.
Un autobús de la Cooperativa Interurbana Andorrana.

Andbus creu que s’ha prioritzat el preu i no la qualitat en les línies de bus


Escrit per: 
M.S.C. / Foto: Jonathan Gil

Tot i que no disposa de tota la informació sobre l’adjudicació de les línies de transport nacional regular de viatgers, Andbus considera que “a primera vista” sembla que s’han prioritzat els criteris econòmics per davant de la qualitat, contràriament al que establia el plec de bases. Des de la companyia (que no ha obtingut cap dels lots tot i que va presentar una oferta per a tots ells), Albert Vinseiro va destacar que la proposta d’Andbus donava més pes a la qualitat del servei (els vehicles, l’amplitud de serveis i de freqüències o la connexió amb indrets que fins ara estan mal comunicats, entre d’altres), seguint el contingut del plec, al mateix temps que aconseguia un estalvi respecte de la subvenció actual del Govern al transport públic. És per això que lamenta que l’executiu ha preferit mantenir un servei de transport públic més propi del segle XIX que no pas del segle XXI.

Vinseiro va explicar que en l’obertura de plecs només es va donar a conèixer l’oferta econòmica, però no es va informar dels serveis que cada licitador proposava. És per això que Andbus sol·licitarà ara aquesta documentació, per comprovar “si l’adjudicació és correcta”, clara i neta. De fet, un element que genera dubtes fa referència a l’oferta guanyadora del lot 1 (el que enllaça Escaldes-Engordany amb Sant Julià de Lòria) ja que s’ha adjudicat a Autocars Nadal, l’única empresa de les que van participar al concurs que preveu aportar diners al Govern (200.000 euros). Fins ara, l’executiu destinava 800.000 euros anuals al Bus Exprés, motiu pel qual Vinseiro considera que aquesta és una oferta temerària, a no ser que fins avui s’hagin estat llençant diners per una línia que no necessitava cap aportació pública. A l’últim, Vinseiro veu “curiós” que el ministre portés a terme “l’adjudicació més important del mandat cinc minuts abans de marxar”. Creu que cap al mes de març, els tècnics del ministeri ja tenien el concurs resolt i apunta que l’adjudicació es pot haver ajornat per motius polítics. 
De la seva banda, el president de la Cooperativa Interurbana Andorrana, Gabriel Dallerès, va exposar que “n’esperàvem més”, tenint en compte que l’empresa havia licitat per la totalitat i se li han adjudicat les línies de la vall del Valira d’Orient i del Valira del Nord. “No estem descontents, però podríem haver quedat millor”, va puntualitzar. Ara, l’empresa analitzarà la documentació per comprovar com s’ha dut a terme el procés, encara que no hi ha cap element que els faci sospitar. Dallerès també es va referir al preu de l’oferta d’Autocars Nadal amb relació a les línies entre Escaldes-Engordany i Sant Julià de Lòria, que presenta una “diferència substancial” respecte de la proposta de la Interurbana. Aquesta serà una de les qüestions que s’analitzarà quan es disposi de tota la documentació. 
Del servei cap a Encamp, Soldeu i Pas de la Casa, Dallerès va explicar que l’usuari no notarà una gran diferència pel que fa a les freqüències. On sí que hi haurà una millora important serà a la línia que enllaça amb Ordino, que s’allargarà fins a la Cortinada (cada hora) i fins a Arcalís (dues expedicions al dia). 
El president de la Interurbana també va explicar que començar el nou servei l’1 de setembre és totalment assumible, ja que és el que està fent ara. Així, només caldrà incloure “temes de detall” als vehicles i equipar-los amb la maquinària necessària per a la plataforma de gestió de la mobilitat intermodal. Tot seguit, la companyia haurà d’analitzar que en fa dels autobusos que sobren, mentre que amb el personal quedarà més ben dimensionat, ja que ara està treballant amb una plantilla inferior a la necessària. 
Dallerès també es va referir al fet que el Govern hagi adjudicat les línies al darrer moment, indicant que quan es va convocar el concurs “ja es veia que els terminis eren molt apretats” i que s’aniria fins després de les eleccions. Segons ha traslladat l’executiu a les companyies, si no es va adjudicar fa 15 dies va ser per assegurar totes les garanties i controls. “Si és per aquest motiu, nosaltres no hi tenim res a dir”, va declarar al mateix temps que va observar que el Govern “no es podia permetre no sortir-se del segon intent”.  

Normalitat a la línia de Tolosa des de dissabte

Andbus recuperarà la normalitat de les línies que es desplacen a Tolosa gràcies a la finalització del tall de la carretera RN-22. D’aquesta manera, a partir de dissabte, tots els serveis es faran amb el recorregut i els horaris ordinaris. Segons va explicar la companyia, durant el temps que ha estat tancat l’accés a França, els autobusos amb destinació a Tolosa han registrat entre un 35% i un 40% menys d’afluència. El fet és que els clients preferien canviar el vol a l’aeroport de Barcelona abans de fer quatre hores i mitja de viatge. L’empresa va explicar que ja va donar a conèixer al Govern el cost que els suposava el tall i van deixar a les seves mans possibles compensacions.

Andbus
preu
qualitat
línies
bus

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte