Diari digital d'Andorra Bondia

Andorra és el país amb el percentatge més elevat d’esquiadors internacionals


Escrit per: 
Sergi Moral


Andorra és l’Estat del món amb més clients internacionals als seus dominis esquiables.

Així ho va donar a conèixer l’analista suís Laurent Vanat en la seva ponència al Congrés mundial de neu i de muntanya, dedicada a l’anàlisi de la situació actual dels mercats d’hivern. En el seu discurs, Vanat va indicar que Andorra és una de les tres destinacions que tenen un percentatge de clients estrangers a pistes superior al 50%. “Andorra, Àustria i Suïssa són els únics països en què els esquiadors estrangers superen el 50%”, va comentar l’expert, que va assenyalar a més que “el que és notable és que a Andorra el 95% dels esquiadors són estrangers, i això és un rècord mundial, és inèdit”.
El fet de ser un país petit fa que Andorra s’hagi de nodrir d’esquiadors vinguts de més enllà de les seves fronteres, cosa que el va condemnar la temporada passada a ser l’únic dels països d’Europa amb estacions d’esquí alpí que va tancar la campanya amb pèrdues. Els efectes de la crisi es van poder notar amb intensitat en els primers mesos del 2009, i van provocar que al País dels Pirineus arribessin menys turistes internacionals. Així doncs, mentre la resta d’estacions d’Europa es nodrien de clients nacionals, que tot i la crisi seguien arribant a pistes, a Andorra li va tocar patir la pitjor part ja que no van arribar els turistes internacionals que s’esperava.
D’altra banda, l’analista va destacar que el Pirineu és un mercat madur però que per la seva situació geogràfica és un lloc molt sensible als efectes del canvi climàtic. Sobre la resta de mercats, Vanat va destacar l’estancament del mercat suís. “És un mercat madur amb una assistència en declivi”, va comentar l’expert, que va apuntar a més que els altres dos mercats capdavanters d’Europa, el de França i Àustria, van créixer, a diferència de Suïssa, gràcies en bona mesura a “la inversió que van fer per renovar-se”. Tot i això, pronostica que en tots dos mercats “tard o d’hora sorgirà un estancament”.
Més enllà d’aquest fet, va destacar la importància de no obsessionar-se per internacionalitzar una estació i donar prioritat absoluta a l’arribada de turistes estrangers a pistes. Al parer de l’analista, actualment, amb una bona política de màrqueting es creixeria més captant clients locals que no pas intentant fer venir turistes de l’estranger. “Si s’aconseguís augmentar en un 1% la pràctica de l’esquí en l’àmbit nacional, augmentaria en un 12% el nombre de jornades d’esquí, mentre que a escala internacional només es podria créixer un 2%”, va sentenciar Vanat, que va indicar que “les campanyes internacionals són més sexis però menys rendibles”.
És per això que, com a conclusió, recomana centrar els esforços a atraure el client local a pistes i va recomanar als dirigents que no es deixin seduir per les xifres de la Xina, on la taxa d’esquiadors ha passat de “200.000 el 2000 a 27 milions l’any 2007”.
Pel que fa als camps de neu, Vanat va comentar que hi ha “50 estacions que són els pesos pesants”, i cal dir que Grandvalira està en el 16è lloc d’aquesta llista.
De la seva banda, el director executiu de l’Organització Mundial del Turisme (OMT), Frederic Pierret, va comentar que el turisme de neu i de muntanya podria créixer un “5 per cent en els vint anys vinents”. Cal destacar, però, que Peter Keller, membre del comitè científic del congrés, va vaticinar una tendència a la baixa del nombre d’esquiadors a mitjà termini, per la poca pràctica dels esports de neu de les noves generacions.

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte