Diari digital d'Andorra Bondia
Missatge alertant sobre un xantatge informàtic.
Missatge alertant sobre un xantatge informàtic.

Andorra Telecom rep una vintena de consultes per fraus i virus el 2018


Escrit per: 
M.P.A. / FOTO: Andorra Telecom

“Els incidents de seguretat relacionats amb les empreses petites o grans estan a l’ordre del dia”. Així de taxatiu va ser l’enginyer de solucions de seguretat i frau d’Andorra Telecom, David Julián. En aquest sentit, durant el 2018 la parapública va rebre una vintena de consultes sobre incidents relacionats amb el xantatge i els virus informàtics. Fins i tot, fa uns dies, alertava concretament a les xarxes socials dels missatges que van rebre un parell d’empreses del país referits al robatori d’informació del seu servidor i al posterior rescat que els pirates informàtics els havien demanat adduint que tenien en el seu poder aquestes dades.  

Julián va explicar que aquests extorsionadors informàtics roben les dades, les paquetitzen i les venen o les comparteixen. A més, va afegir, en moltes ocasions la trampa és doble “perquè et diuen que tenen les dades i en el 99% dels casos no és així”. El que passa és que llavors caiem en el parany de contestar els correus que envien als nostres comptes de gmail dient que tenen la nostra contrasenya “i ens fan creure que han compromès els teus comptes i que tenen les teves dades personals, comptes bancaris i et fan xantatge: si no em pagues et destruiré”. L’enginyer va lamentar que hi hagi gent que “els entri la paranoia i entrin en el joc del xantatge”. 
En el cas d’una d’aquestes empreses del país, va rebre un correu d’extorsió i una afectació per un virus. “Els exigien un rescat per recuperar la informació xifrada de la seva empresa”, assegura Julián. En casos com aquests el que fa Andorra Telecom és adreçar les víctimes a empreses que els poden ajudar. De fet, n’hi ha  que els poden recuperar la informació i que estan acostumades “a tractar amb aquests delinqüents, saben negociar amb ells i regatejar: si us demanen 3.000 euros ho poden rebaixar fins a 500”, explica.  
David Julián diu que hi ha empreses que han tingut problemes molt seriosos a causa d’algun software maliciós, “fins al punt d’estar tota una setmana sense treballar”. Cal tenir present, a més, que les empreses amb dificultats d’aquest tipus poden ser grans o petites i de qualsevol sector, i també afecten els particulars. “Depèn de l’incident, remarca, el negoci se’n pot anar en  orris”.
Davant d’aquesta situació, el tècnic aconsella no entrar dintre de la roda de l’extorsió, denunciar els fets a la policia i canviar la contrasenya, sobretot dels comptes on es tingui emmagatzemada la informació més delicada. També recomana utilitzar el doble dispositiu de seguretat que tenen plataformes com Google, Facebook o linkedin. Igualment, és convenient que ho comuniquin a l’agència de protecció de dades. 
També cal fomentar les bones pràctiques, com ara fer còpies de seguretat, però sempre en una infraestructura separada. Sobretot, al seu parer, cal fer una important tasca de conscienciació entre els treballadors, perquè si algú cau en la trampa de “baixar-se un software pirata, o es connecta a una pàgina inconvenient, fica tota l’empresa dintre d’aquest parany”. En aquest sentit, recorda que Andorra Telecom fa jornades de conscienciació a diversos públics i sectors sobre com gestionar la seguretat a internet. 
Per cert, a Julián li agrada repetir aquesta màxima per ajudar a sensibilitzar els altres: “el millor antivirus ets tu mateix”. 

 

frau
virus
telecomunicacions
Andorra Telecom
Número de vots: 163
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic