Diari digital d'Andorra Bondia

Camp confirma una nova estratègia comunicativa per avançar en el 2.0


Escrit per: 
Redacció

Sota el títol Turisme de muntanya 2.0: noves estratègies d’èxit, el 7è Congrés mundial de turisme de neu i de muntanya va posar de relleu la importància que tenen les noves tecnologies i xarxes socials en les comunicacions d’avui en dia, tant per a ús personal com en el màrqueting i en les promocions de productes o destins.

En aquest sentit, el ministre de Turisme i Medi Ambient, Francesc Camp, va assegurar ahir, després de l’acte inaugural del congrés, que “Andorra té molta feina a fer en la utilització de les eines on-line”. Per posar-hi remei, el ministre va avançar que estan treballant per definir una nova estratègia a internet i per modernitzar la pàgina web, www.andorra.ad.
El Govern ja ha convocat un concurs internacional i ara estan en el procés de selecció de l’empresa a la qual adjudicaran el nou disseny de la pàgina, amb la intenció que estigui en funcionament al principi de la propera temporada d’hivern.
A banda de remodelar la pàgina web, Camp va indicar que caldrà promocionar-la per generar visites i buscar la millor fórmula per fer venir més turistes al país. A més, el ministre també va comentar que hauran de valorar quin és el model de reserves que volen establir: si tenir-ne un de propi o arribar a acords puntuals amb empreses del sector, com el que van fer amb Hotelopia per la campanya d’aquest hivern, Just married.
Posar-se al dia en les noves tecnologies, però, com va assenyalar el cap de Govern, Antoni Martí, no és feina exclusiva de l’executiu, sinó que s’ha de fer de forma conjunta amb altres institucions, com els comuns o Andorra Telecom.
Establir nous canals de relació amb els turistes no és només l’únic aspecte a millorar per fer augmentar el nombre de persones que visiten un destí. Martí, parlant en concret del Principat, va indicar que la desestacionalització de les activitats i l’obertura econòmica ajudaran a aconseguir aquest objectiu.
Aquesta setena edició de l’esdeveniment ha batut rècords de participació, amb 430 inscrits de 30 països. Pel cònsol major de la Massana, David Baró, aquest èxit està en l’elecció de la temàtica, ja que les noves tecnologies i les xarxes socials “estan de moda”. Per la seva part, Martí va agrair l’esforç de tots els comuns en l’organització d’aquest esdeveniment, que, després de set edicions, pel cap de Govern “està consolidat”, i va garantir el suport de l’executiu per als futurs congressos.

El turisme en creixement

L’acte inaugural, a més, va servir perquè el secretari general de l’Organització Mundial del Turisme (OMT), Taleb Rifai, posés la nota positiva en una situació de crisi econòmica. Segons les dades que va donar Rifai, el 2011 el turisme va créixer un 4,4%, fins als 980 milions de turistes, i per a aquest any la xifra s’espera que creixi entre un 3 i un 4% i s’arribi la xifra “històrica” de 1.000 milions de turistes a escala mundial. De cara al 2030, l’OMT preveu que el nombre de persones que facin turisme fora del seu país d’origen augmentarà fins als 1.800 milions.
Els viatgers, però, com va destacar Rifai, ja no són iguals als de fa deu o vint anys. L’aparició d’internet i les xarxes socials ha revolucionat aquest món. Ara, els turistes tenen “molta més informació sobre el destí” i “generen nous continguts sobre aquest”. En aquest sentit, el professor i membre del comitè científic del congrés Peter Keller va assegurar que internet i les xarxes socials són “la nova versió del boca-orella. Un oceà d’informació en què per a les destinacions és difícil cridar l’atenció”. La solució, per Keller, són les imatges que “fan somiar el visitant”i li creen expectatives.
D’altra banda, Rifai va voler destacar la importància que té el turisme dins de l’economia mundial. En aquest sentit, va assenyalar que, actualment, el sector turístic comporta un impacte directe en el PIB mundial del 5%, i un 9% de forma indirecta.
El secretari general de l’OMT, a més, va anar més enllà, i va assenyalar que 1 de cada 12 llocs de treball que es creïn, des d’ara fins d’aquí a vint anys, tindran relació amb aquest sector, cosa que significarà 600.000 nous llocs de treball i “una oportunitat laboral per als joves”.

Vanat assegura que internet només és una eina més de promoció

“Internet no farà que vingui més gent al nostre destí”, va afirmar  el consultor suís Laurent Vanat, durant la presentació de l’últim informe sobre el turisme de neu i muntanya, que va presentar ahir en el marc del congrés. Tot i aquesta afirmació tan categòrica, el consultor suís va matisar que internet i les xarxes socials són una eina de “promoció i màrqueting” i que ajuden a “la comunicació, les reserves i les vendes”. La raó que va exposar l’expert és que el turisme de neu és “molt tradicional” i el que realment fa augmentar les visites a les estacions és la “qualitat de la neu, el bon temps i l’economia”, entre altres factors.
A escala mundial, només als països emergents i amb menys tradició d’esquí han augmentat el nombre de visitants a les pistes, mentre que als Estats Units i al Canadà aquesta xifra s’ha estancat i Europa s’ha hagut de reinventar per frenar la caiguda d’esquiadors. Vanat va posar èmfasi a potenciar el mercat local, ja que “difícilment una persona farà molts quilòmetres per gaudir de la neu”.

Les noves tecnologies per potenciar una destinació

Els casos pràctics van ser una constant durant la primera jornada del congrés. Aquest va ser el cas d’Ulsan a Korea, Flaine a França o MonteRosa Ski a Itàlia.
El vicealcalde d’Ulsan, Oh Dong-ho, va compartir amb els assistents com l’estratègia que s’ha seguit als Alps coreans, a partir dels telèfons intel·ligents, es basa a crear experiències divertides i que la gent expliqui la seva visita. Una experiència que no només busquen a l’hivern, amb  la neu, sinó també explotant la temporada d’estiu amb circuits de trekking o de bicicleta.
En el cas francès, una davallada d’usuaris a l’estiu va portar l’estació a llançar una estratègia comunicativa, a través d’in­ternet i les xarxes socials, per oferir les activitats gratuïtes. D’aquesta manera, van aconseguir augmentar els usuaris estivals del 4 al 16% en cinc anys.
A l’últim, la directora de màrqueting de MonteRosa Ski, Tiziana Turino, va explicar com es va anar introduint l’estació a internet i a les xarxes socials, els beneficis que els ha comportat i quin és el camí que seguiran. En aquest sentit, va destacar com en principi no hi havia interacció amb els usuaris i ara són aquests els que són protagonistes de les seves informacions a internet o Facebook.

Els ponents recalquen que les opinions són el motor per atraure més visitants

Les opinions i recomanacions de les persones que ja han estat en un indret o han gaudit del producte són les millors armes per atraure més visitants a un destí. Aquest va ser un dels conceptes clau que uns dels membres fundadors de Minube i responsable de comunicació de l’entitat, Pedro Jareño, va transmetre en la seva ponència, ahir, en el congrés sobre turisme de neu i muntanya.
Jareño no va ser l’únic dels ponents que van destacar la importància dels comentaris per millorar la qualitat i la promoció del producte. En aquest sentit, el director de la web HolidayCheck.com, Georg Ziegler, va indicar que la gent busca a internet, i concretament en les opinions de les persones que ja han viscut l’experiència, “la confirmació d’allò que ha vist o llegit en els fulletons, els vídeos promocionals, els catàlegs”.
Per aquest motiu, Jareño va destacar la importància de ser sincers i honestos a l’hora de vendre el producte. “Si l’enganyem, l’usuari ho explicarà”, va advertir el membre de Minube, que va afegir que “actualment els viatgers diuen tot el que fan a les xarxes socials”.
Tant Jareño com Ziegler van insistir en la necessitat d’aprofitar aquests comentaris, siguin positius o negatius. “És un estudi de mercat gratuït”, van destacar des de Minube, mentre que des de HolidayCheck.com van apuntar que els negatius indiquen que potser no s’ha fet arribar correctament el missatge al client. Tot i això, Ziegler va puntualitzar que s’ha de veure de qui provenen els comentaris negatius i què els ha originat, ja que no tothom “té la mateixa percepció d’una cosa”.
Uns comentaris que, per Ziegler, s’haurien de contestar sempre per “generar confiança” i doten de “transparència” el producte que s’ofereix.
Segons van apuntar des de les dues empreses, l’èxit dels comentaris i opinions es deu al fet que els indrets on apareixen són personals i la gent “no ho percep com a publicitat”. En aquest sentit, les xarxes socials són les grans beneficiades, ja que són vistes com un espai personal.

Rafel i budzaku, ponents

El congrés continua avui amb diferents ponències sobre les estratègies per diversificar l’oferta a les zones de muntanya, la tecnologia multimèdia per recrear el somni turístic, el posicionament de la marca i l’ampliació del mercat mundial dins del món de l’esquí.
En aquest sentit, el director de Vallnord, Martí Rafel, explicarà l’experiència 2.0 del domini en el sector d’Arcalís, mentre que el gerent d’Andorra Turisme, Betim Budzaku, exposarà com s’ha posicionat la marca Andorra a internet.

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte