Diari digital d'Andorra Bondia
oan Domingo, Jaume Bonell i Cristian Bardají han presentat aquest migdia els resultats de l’informe EuroRap.
oan Domingo, Jaume Bonell i Cristian Bardají han presentat aquest migdia els resultats de l’informe EuroRap.

Carreteres segures per a cotxes i camions, no tant per a motos, bicis i vianants


Escrit per: 
M. P. A. / Foto: SFGA

El 94,7% de la xarxa viària del país és segura per a turismes i camions, no tant, però, per a motos, bicis i vianants. Almenys aquesta és la conclusió de l’informe EuroRap realitzat pel RACC per encàrrec del departament de Mobilitat. En concret, s’han avaluat 78 quilòmetres de la CG-1, CG-2 i CG-3 pel que fa a la probabilitat d’accidents i de severitat dels mateixos atenent estrictament a la naturalesa de la via, sense tenir en compte, doncs, ni el tipus de vehicle ni el comportament dels conductors al volant. I la conclusió és que la majoria de les carreteres obtenen tres o més estrelles d’un màxim de cinc. Així ho ha explicat avui el director de l’àrea de mobilitat del RACC, Cristian Bardají, que ha destacat que el Principat se situa per sobre de la mitjana d’altres països.

Entrant al detall, per a vehicles, només un 4% dels 78 quilòmetres analitzats tenen entre una i dues estrelles, prop del 77,95% dels trams disposen de tres estrelles i la resta, entre quatre i cinc. Pel que fa a les motocicletes, prop d’un 30% obtenen una o dues estrelles. Quant als vianants, aquesta xifra supera el 30%, i en el cas dels ciclistes es troba per sobre del 40%.

Bardají ha insistit que la metodologia d’anàlisi està focalitzada sobretot a avaluar l’estat de les carreteres per a vehicles, de manera que les qualificacions per a vianants i ciclistes a tot arreu, “no només a Andorra”, surten més baixes.

Per la seva banda, el tècnic de mobilitat i seguretat viària del RACC, Joan Domingo, ha explicat que per avaluar s’han pres imatges dels diferents trams i s’han creuat amb una seixantena d’atributs com ara l’estat del ferm, l’existència de precipicis, si hi ha proteccions laterals, separació entre els dos sentits de la marxa o vorera per a vianants. En aquest sentit, ha aportat que els punts menys segurs són aquells en els quals es produeix més interacció entre els diferents usuaris. També ha fet notar que cal tenir en compte els trams on hi ha més desnivells, revolts i interseccions.

Bonell ha fet una valoració satisfactòria dels resultats de l’estudi i ha assenyalat que ara toca “estudiar les accions a emprendre” en aquells trams on hi ha més risc, com ara la col·locació de barreres de seguretat com les que s’han adjudicat fa poc, amb la finalitat d’introduir les millores pertinents tenint en compte “el full de ruta que marca el pla sectorial d’infraestructures viàries”. També ha recordat que la finalitat de l’auditoria és reduir la sinistralitat i les víctimes en els accidents de trànsit per arribar al 2030 a la reducció del 50% de les víctimes i el 2050 “a la mortalitat zero”. Per aquest motiu, més endavant, segurament a la tardor, s’ampliarà l’anàlisi a la resta de carreteres generals i encara posteriorment serà el torn dels túnels i les carreteres secundàries de manera que es puguin auditar els 430 quilòmetres de la xarxa viària del país.

Les conductes incíviques? “Perseguides i no tolerades”
Preguntat sobre els comportaments incívics d’alguns conductors amb cotxes d’alta cilindrada, el director del departament de Mobilitat, Jaume Bonell, ha subratllat que es tracta de conductes “d’una minoria molt residual”. Ara bé, tot i que siguin puntuals, va afirmar amb contundència que “han de ser perseguides i no tolerades”, i “menys que se’n faci difusió”. També ha assenyalat que la policia ja està atenta a aquestes situacions i ja està fent la feina que li pertoca. Per la seva banda, el director general de l’ACA, David Fraissinet, ha condemnat “tot l’incivisme a la carretera”. 

En relació amb els comportaments al volant, Bonell ha assenyalat que el Pla nacional de seguretat viària ja incideix en la pedagogia que cal fer per formar els conductors. També s'ha referit a la importància del pla escolar de seguretat viària que “ja està donant el seu fruit”. De tota manera, ha reconegut que hi ha franges d’edat amb les quals s’ha de seguir treballant. Però a més de la pedagogia, la via punitiva també hi pot ajudar i el nou Codi de Circulació ja recull l’enduriment de les sancions per als qui no compleixin la normativa, ha conclòs.

 

carreteres
seguretat
vehicles
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic