Diari digital d'Andorra Bondia
Un tren de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya.
Un tren de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya.

Catalunya estudia la viabilitat d’un tren entre Andorra, la Seu i Alp


Escrit per: 
M. P. / Foto: Agències

El govern de la Generalitat avaluarà si és factible construir una línia de tren entre Andorra-la Seu d’Urgell i Alp. Concretament es farà una estimació del cost d’execució del projecte, la proposta d’explotació del servei i una anàlisi de la demanda potencial d’usuaris del servei. El propòsit forma part d’un projecte més ampli que la Generalitat ha posat en marxa per tal d’estudiar la viabilitat de quatre noves línies de tren-tramvia arreu del territori veí (Terres de l’Ebre, el Bages i la Costa Brava). Avui s'ha donat a conèixer la licitació de la redacció dels documents d’anàlisi, a través de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, i s'ha assenyalat que l’impuls d’aquests informes respon a la “voluntat del govern de configurar la mobilitat futura del país tenint en compte nous centres d’activitat que necessitaran la configuració de transports amb una visió diferent de la tradicional que considera, principalment, la radialitat vers la regió metropolitana”.

En el cas del ferrocarril del Pirineu, es preveu una longitud aproximada de 57 quilòmetres i s’analitzarà el traçat de connexió transpirinenca entre Andorra-la Seu d’Urgell i Alp, amb l’objectiu d’establir una connexió ferroviària a l’interior de l’Alt Pirineu i, alhora, establir un nou servei ferroviari entre Barcelona, la Seu d’Urgell i Andorra, i convertir així l’estació d’Alp en una ròtula ferroviària amb connexió amb Puigcerdà i Tolosa.

Segons s'ha informat des del Govern de la Generalitat, el tram català de la línia, a banda d’enllaçar la Seu d’Urgell amb Andorra, transcorreria per la vall del Segre fins a Alp, connectant la línia ja existent i permetent, així, l’enllaç tant amb Ripoll, Vic i Barcelona com amb França. Ara bé, des de la Generalitat ja es deixa clar que per disposar d’una bona connexió amb Barcelona caldrà, d’una banda, garantir el desdoblament previst de la línia R3 entre Montcada i Vic i, de l’altra, renovar el tram Ripoll-Alp amb nous punts de creuament. El traçat tindria dos trams: la Seu d’Urgell-Andorra i la Seu d’Urgell-Alp. Cal destacar que en l’anunci de licitació fet públic avui hi consta que el lloc d’execució seria “la Seu d’Urgell, Bellver de Cerdanya, Alp, Sant Julià de Lòria, Andorra la Vella i Escaldes-Engordany”, si bé avui no s'han donat més detalls del possible projecte.

De fet, preguntats per aquest rotatiu, des del Govern s'ha indicat que consisteix en una proposta que s’ha tractat en diferents reunions bilaterals que s’han fet entre les autoritats andorranes i les catalanes, tant de Presidència com de Territori i Mobilitat, però que en tot cas es tracta d’un projecte “molt embrionari”. Així, s'ha recordat que tot just s’ha licitat el servei d’assistència tècnica per a la redacció de l’anàlisi de la factibilitat del ferrocarril del Pirineu i que, en qualsevol cas, no serà fins que la Generalitat no disposi dels resultats dels estudis que no es tractarà la qüestió conjuntament.

L’import de la licitació és de 171.000 euros, sense IVA, i el termini de redacció dels treballs és de 39 setmanes.

Des d’Andrail, la plataforma pel ferrocarril a Andorra, s'han mostrat “força satisfets” amb l’anunci ja que és una de les seves reivindicacions. El president de l’entitat, Sebastià Mijares, s'ha mostrat confiat que els estudis sortiran “més que favorables perquè tenim arguments sobrants per justificar-ho”, però ha reconegut que els estudis són imprescindibles abans de tirar endavant el projecte. De la mateixa manera, ha celebrat que “per fi veiem passos per desenvolupar la xarxa ferroviària” i que aquest mitjà de transport comença a ser prioritari per a les administracions públiques.

Amb tot, Mijares ha recordat que des del Govern també s'ha encarregat un estudi per avaluar les possibles solucions de comunicació d’Andorra a l’exterior i per aquest motiu considera que un cop es tinguin els resultats de tots els informes “no ha de ser feina feta en paral·lel”, sinó que ha de ser una feina “compartida, que no cal duplicar esforços i que cal treballar amb totes les administracions que calgui involucrar en una mateixa direcció”.

Finalment, s'ha mostrat a l’expectativa del model de ferrocarril que es plantegi ja que entenen que no s’ha de buscar un perllongament de la línia de rodalies R3, perquè això comportaria “un temps de viatge molt llarg que no la faria competitiva”, sinó que s’hauria de plantejar com un tren de mitjana distància. El president d’Andrail també ha recordat que Andorra “és el nucli demogràfic més destacat del Pirineu” i, per tant, “no tindria sentit desenvolupar un ferrocarril al Pirineu sense Andorra”.

A banda del ferrocarril del Pirineu també s'avaluarà la factibilitat de tres trens-tramvia, un a les Terres de l'Ebre, un altre al Bages i un altre a la Costa Brava. En aquest darrer cas el termini de redacció s'amplia fins als 12 mesos.

Andorra
ferrocarril
tren
Pirineu
la Seu d'Urgell
Alp
Generalitat
Govern
estudi
viabilitat
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic