Diari digital d'Andorra Bondia
Alguns dels expedients incoats han tingut a veure amb el preu de venda del tabac.
Alguns dels expedients incoats han tingut a veure amb el preu de venda del tabac.

Comerç incoa fins a vint expedients sancionadors el primer semestre


Escrit per: 
Agències / Foto: Facundo Santana

El departament d’Empresa, Comerç, Desenvolupament Industrial i Transport ha incoat fins a vint expedients sancionadors durant el primer semestre de l’any, setze més que en el mateix període de l’any anterior. Segons explica el director del departament, Josep Pujol, cada vegada hi ha més conscienciació dels comerços envers els drets que tenen els consumidors, però el nombre d’expedients demostra que queda feina per fer. La millora, apunta, ha estat “d’un 200%” i destaca el pas important que va permetre fer la legislació de comerç, en vigor des del 2013, que va suposar equiparar els drets als de la resta de països de la Unió Europea, superant una llei antiga que era “molt genèrica” i que no donava una protecció tan “potent” al client. 
Pujol contextualitza la dada d’expedients destacant que “depèn molt del moment”, ja que hi ha èpoques en què hi ha més denúncies que altres. De fet, aquest primer semestre de l’any s’han tractat 256 reclamacions de consum, dotze més que l’any anterior, i s’han fet 128 inspeccions a comerç, trenta-sis més que el mateix semestre de l’any passat. Un d’aquests expedients ha estat relacionat amb infraccions a la Llei de competència efectiva i protecció del consumidor (vulnerar els drets i interessos del consumidor); onze han tingut a veure amb la Llei de comerç (vuit per dur a terme una activitat no autoritzada i tres per fer l’activitat d’agent i gestor immobiliari sense autorització administrativa); tres han estat relacionats amb incompliments dels horaris d’obertura dels comerços i cinc han estat per vendre productes del tabac per sota del preu publicat. L’any passat, en el mateix període, es van incoar quatre expedients, tres relacionats amb infraccions a la Llei de competència efectiva i protecció del consumidor (un per negar-se a tramitar una reclamació, un altre per no fer-se càrrec d’una garantia legal i un per vulnerar els drets i interessos del consumidor i per fer publicitat enganyosa) i un relacionat amb la Llei de comerç (per una activitat no autoritzada administrativament).

Pujol subratlla el “canvi espectacular” que en els darrers anys han experimentat alguns sectors, com per exemple el comerç electrònic, l’àmbit dels contractes d’habitatge o la compravenda de vehicles de segona mà i tot i que afegeix que evidentment encara queda feina per fer, subratlla la tasca pedagògica i de mediació que es fa des del departament perquè es compleixin les lleis.

Moltes de les inspeccions que es fan són per les denúncies que tramiten els consumidors o clients, però dos inspectors de comerç també duen a terme moltes accions d’ofici. Aquest any, de fet, se n’han fet un centenar. Entre els controls duts a terme a comerç en destaquen cinquanta-vuit a diferents establiments del Pas de la Casa amb relació als preus de venda de productes del tabac. El director del departament manifesta que aquestes inspeccions es van fer sense previ avís i que van donar com a resultat la constatació d’un seguit d’incompliments. 21 més  es van fer conjuntament amb Medi Ambient per al control de locals d’oci nocturn, tant per comprovar l’activitat registrada com pel nivell sonor. Vint controls més van estar relacionats amb la temàtica de l’intrusisme: catorze amb la venda de productes i serveis; dos amb el transport de mercaderies; dos amb la gestió immobiliària; un amb el lloguer d’apartaments turístics i un altre en serveis informàtics. Set inspeccions han estat vinculades a l’ús d’una marca o signe d’Estat en la publicitat de productes alimentaris o artesanals. En aquestes es va constatar que unes galetes i una mel podien provocar confusió o error al consumidor respecte la seva procedència i es va retirar de la zona de productes d’Andorra. Cinc controls més van ser pel rètol de l’establiment; quatre pel que fa al procediment simplificat d’obertura de negocis; tres relacionats amb la protecció del consumidor; tres pels horaris comercials, la mateixa xifra que pel que fa a la comunicació de vendes promocionals; dos relatius al compliment de l’ús de la mascareta i dos més per l’objecte, el lloc i el nom comercial autoritzats. 

Quant a les reclamacions de consum, d’entre les 256 tractades, 101 corresponen a diferents àmbits. 38 estan relacionades amb el comerç electrònic; 24 amb la venda al detall; 23 amb vehicles, la mateixa xifra que l’habitatge; 14 tenien a veure amb l’electrònica; 10 amb la restauració; 10 amb els bancs; 8 amb les assegurances i 5 amb grans establiments.
Pujol incideix que els expedients i les sancions imposades, “que no són petites”, realment s’incoen i s’imposen quan l’incompliment és molt flagrant i l’incompliment és molt evident i reivindica la tasca pedagògica que s’ha fet i també que s’hagi donat “molta força” al departament i també “credibilitat”. A banda de la conscienciació dels comerços, el director del departament també emfasitza la dels consumidors i recorda que s’ha fet promoció dels drets i deures perquè tothom en sigui coneixedor. De totes maneres, els agradaria fer més accions, com per exemple introduir aquesta temàtica a les escoles.

comerç
expedients sancionadors
primer semestre

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte