Diari digital d'Andorra Bondia
El nou codi de circulació assimilarà els conductors de bicicletes i patinets als dels cotxes.
El nou codi de circulació assimilarà els conductors de bicicletes i patinets als dels cotxes.

Controls d’alcoholèmia també per als ciclistes i usuaris de patinets


Escrit per: 
M.P.A./ Foto: Facundo Santana

La regulació dels anomenats vehicles de mobilitat personal, com ara els patinets, i l’actualització d’algunes infraccions viàries serà aviat una realitat al país. Així es desprèn de la presentació del projecte de llei del nou codi de circulació que han fet aquest matí el ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Torres, i el secretari d’Estat d’Ordenament Territorial, Cèsar Marquina. Segons ha explicat Torres, el projecte de llei va ser aprovat dimecres en consell de ministres i aquest mateix mes entrarà a tràmit parlamentari. 

Una llei que farà de “marc general”, i de la qual es desplegaran fins a set reglaments diferents que regularan cadascun dels aspectes relacionats amb la circulació: vehicles, conductors, senyals, trànsit, sancions, vehicles de mobilitat personal i centres de formació. I és que la intenció de l’executiu amb aquests reglaments específics és facilitar la introducció de modificacions, com ara canviar l’import de les sancions.

Entre els aspectes més rellevants del nou codi, destaca que tant els ciclistes com els usuaris de patinet estaran subjectes als controls d’alcoholèmia, amb una taxa que no podrà superar els 0,5 g/l. D’aquesta manera, “el conductor d’una bicicleta s’assimila al d’un cotxe”, ha emfasitzat el ministre. Així mateix, ha explicat que s’exigirà tolerància zero per als conductors de transport de mercaderies perilloses, de transport de mercaderies o industrials amb una massa màxima autoritzada de més de 3.500 kg, en servei d’urgència i de transport públic o privat de passatgers. 

Sancions
Quant a les sancions, Torres no ha volgut parlar de creixement, sinó d’“actualització” dels imports, ja que ha recordat que l’actual codi de circulació encara parla de pessetes. En aquest sentit, Torres ha apuntat que se’n tipificaran de tres tipus: lleus, amb un import que pot oscil·lar entre els 0 i 100 euros; greus, entre els 101 i 200;  i molt greus, entre 201 i 400 euros. 

A més, n’hi haurà algunes que tindran “la seva tipificació específica”. És el cas de les relacionades amb les conductes temeràries, que tampoc no tindran una reducció del 50%. Així, fer curses urbanes de competició com les que s’han produït darrerament al país  comportarà una multa de 1.000 euros. De fet, les sancions per excés de velocitat s’aniran apujant a mesura que augmenta aquest excés. Per exemple, anar a més de 80 km/h en un tram de 30 km/h suposarà una multa de 400 euros més 60 euros per cada 10 km/h d’excés.

Una altra de les infraccions que estaven totalment desfasades: parlar amb el mòbil mentre es condueix, es convertirà en una sanció greu, de manera que la multa pot anar entre els  101 i els 200 euros. 

El nou codi de circulació també regularà expressament que més de tres faltes greus o molt greus en menys de sis mesos serà considerada una reincidència, la qual cosa comportarà la proposta de retirada del carnet. També establirà l’obligació del cinturó de seguretat per al conductor i els acompanyants.

Patinets
La regulació de l’ús dels vehicles de mobilitat personal prohibirà que circulin pels llocs reservats exclusivament als vianants i hauran de fer-ho sempre per la dreta. En cas de circular per un carril compartit amb els vianants, la prioritat sempre la tindran aquests últims. A més, es fixa els 16 anys com a edat mínima per conduir aquest tipus de vehicles i l’obligatorietat del casc en trams interurbans per a tothom i per als menors de 16 anys en tots els casos.

Bicicletes
Quant a les bicicletes serà obligatori l’ús del casc en vies interurbanes o en qualsevol via quan el conductor tingui menys de 16 anys. També s’autoritza la circulació de les bicicletes en posició paral·lela en columnes de dos. S’han de situar tant com sigui possible a l’extrem dret de la via i col·locar-se en filera a partir de la posta de sol, en trams sense visibilitat i en el cas que les condicions de la circulació ho exigeixin, especialment quan formin retencions de vehicles.

Mobilitat sostenible
El ministre Torres ha reiterat que és una prioritat el treball que s’està fent amb els comuns per tenir una mobilitat sostenible. En aquest sentit, ha anunciat que aquest aspecte s’està treballant en les darreres reunions d’Ordenament Territorial i Mobilitat amb els comuns d’Andorra la Vella i Escaldes-Engordany per establir i dissenyar el Pla de mobilitat de la vall central.

Enduriment
multes
controls
alcoholèmia
ciclistes
usuaris
patinets
Comentaris: 1

Comentaris

Aqui no Brasil o condutor que somar 20 pontos a cada 12 meses tem o direito de dirigir suspenso, que pode variar de 1 a 24 meses. Existem também as multas específicas, como conduzir embriagado, que prever suspensão de 12 meses, em caso de reincidência no período de 12 meses a multa é dobrada e perde o direito de dirigir. Clezer Costa Advogado Consultor de trânsito

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic