Diari digital d'Andorra Bondia
Una usuària del transport públic demanant l’autobús en una parada d’Escaldes-Engordany.
Una usuària del transport públic demanant l’autobús en una parada d’Escaldes-Engordany.

Coopalsa avisa que no té múscul per suportar el desajust del títol a 30 €


Escrit per: 
Mireia Suero Comellas / FOTO: Facundo Santana

El Govern va anunciar que el pròxim mes de setembre posaria en marxa un nou abonament de transport públic que permetria viatjar per tot el país, independentment de la zona, i de forma il·limitada per tan sols 30 euros mensuals. En aquell moment, la mesura ja va generar inquietud entre les concessionàries, que temien que s’apliqués sense haver fixat prèviament com es compensarien els ingressos que es deixarien d’obtenir amb el nou títol. A menys d’un mes de la data anunciada, Coopalsa (una de les dues operadores de les línies nacionals d’autobús) dona per fet que l’abonament a 30 euros serà una realitat al setembre, encara que no hi hagi cap edicte ni resolució que així ho digui. Tampoc s’ha definit com es cobrirà el cost. I és davant d’això que el gerent de la companyia, Gabriel Dallerès, afirma tenir “por que ens diguin que ja ho comptarem”. Adverteix que l’empresa no té múscul financer per aguantar fins que el Govern li aboni els ingressos de menys que percebrà. 

El gerent de Coopalsa destaca que ara per ara és una incògnita saber com es cobrirà el diferencial que hi ha entre els 160 euros d’alguns dels abonaments actuals i els 30 euros del nou títol i remarca que l’ideal seria “que la rebaixa i la compensació vagin alhora perquè si no crearà un forat”. Dallerès explica que Coopalsa serà la companyia més afectada per aquesta nova mesura, ja que opera línies que comprenen des de la zona 1 fins a la zona 4, mentre que Nadal només dona servei dins de la zona 1.  

La concessionària de les línies que viatgen a les valls del nord i a la zona de Grandvalira ha constatat expectació per aquest nou abonament. “La gent ho està esperant”, va declarar Dallerès. El gerent de Coopalsa va apuntar que en un principi la mesura suposarà un benefici per als usuaris actuals, però en un futur pot comportar un increment de passatgers, fet que exigiria una adequació del servei a les noves necessitats.

En una reunió entre les concessionàries i el Govern el mes de maig per analitzar la introducció del nou abonament a 30 euros es va acordar la creació d’una comissió de treball per cercar la millor solució per vehicular aquest nou títol. Aquesta havia de servir per clarificar com havia de ser l’abonament a nivell operatiu i com s’havien d’equilibrar els ingressos de menys que comportaria. Les operadores van defensar aleshores que calia quantificar molt bé les xifres i els diferents escenaris i van insistir que l’impacte econòmic registrat arran de la pandèmia no es podia tornar a produir. També consideraven complicat aplicar el nou títol de cara al setembre i demanaven a l’Executiu no fer cap pas sense tenir el projecte clar. Cal recordar que el Govern preveu finançar l’abonament d’autobús a 30 euros amb l’aplicació de la nova taxa sobre els hidrocarburs que està a tràmit parlamentari. 

 

 

 

abonament
transport públic
Coopalsa
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic