Diari digital d'Andorra Bondia
Un autobús que realitza el servei de transport públic nacional.
Un autobús que realitza el servei de transport públic nacional.

Coopalsa defensa la necessitat d’un reglament del transport públic


Escrit per: 
M.S.C. / Foto: Facundo Santana

Una de les concessionàries de les línies regulars internes, Coopalsa, ha posat en relleu la necessitat que Andorra es doti d’un reglament regulador de totes les qüestions relacionades amb el transport públic nacional de viatgers. La companyia va anunciar que plantejarà al Govern aquesta mesura en una resposta al raonador del ciutadà arran d’una queixa rebuda per aquesta institució sobre el funcionament del servei. En aquest cas particular, l’expedient tramitat pel raonador feia referència a la prohibició d’accedir als autobusos amb un skate. 
Segons es detalla a la documentació cursada per la institució, un ciutadà es va adreçar al raonador del ciutadà per exposar-li que des de feia uns mesos al seu fill de 13 anys se li denegava l’accés als autobusos que feien la línia la Massana-Andorra la Vella perquè portava amb ell un skate, fet pel qual l’adolescent no pogués tornar a casa. En la resposta de la concessionària d’aquest servei, es recorda que “no existeix cap reglament del transport públic que reguli totes les qüestions que afecten el nostre servei i que determini aspectes com el que ara ens ocupa” sobre l’accés dels usuaris als vehicles amb aquest tipus de mitjà de transport individual, que pot ser motoritzat o no motoritzat. A més a més, l’empresa indica que tampoc el Reglament regulador del servei del transport escolar, que és aplicable a les modalitats de transport escolar i a l’abonament del Bus lliure, fa referència a l’ús dels patinets o skates. És davant d’aquest context que Coopalsa remarca que són els conductors, com a màxims responsables de cadascun dels autobusos, els que han de donar les consignes necessàries per salvaguardar la seguretat de tots els usuaris d’aquell vehicle. És per això que tenint en compte, a més, que a hores d’ara els autobusos de les línies regulars no disposen tots ells de maleter, la companyia entén que és “coherent i necessari per a la seguretat de la resta d’usuaris” que el xòfer denegui l’accés al servei quan es vulgui portar a bord skates o altres elements de transport individuals similars. Això sempre que el vehicle no disposi de maleter on poder guardar aquests elements. Així, s’argumenta que en cas de frenada brusca o altres incidències de trànsit aquests elements es poden convertir en “projectils” que poden lesionar altres passatgers. És per tot plegat que l’empresa conclou que per preservar la qualitat i la seguretat que es vol garantir als usuaris del transport públic, els conductors són competents per denegar l’entrada a persones que utilitzin skates mentre no hi hagi un reglament que reguli l’entrada d’aquests elements a l’autobús i sempre que els vehicles no disposin d’un compartiment o maleter per deixar-los “en total seguretat”. En tot cas, Coopalsa insisteix que “seria desitjable” poder disposar de la normativa que reguli i estableixi a l’avança tots els possibles elements i qüestions a tenir en compte i, en particular, que tracti el problema de la cohabitació dels diferents mitjans de transport a mesura que va creixent l’ús de patinets, taules d’skate o bicicletes, especialment quan són motoritzats. 
La resposta, però, no ha satisfet el ciutadà que va presentar la queixa al raonador, ja que considera que, sense fer cap canvi, es podrien destinar espais específics per a patinets, esquís (que avui sí que es poden pujar a bord), maletes o requerir als objectes perillosos que vagin en motxilles. En aquest sentit, el ciutadà lamenta que al país no existeix transport públic, sinó “privat i descarat”, i destaca la necessitat de no “coartar” l’ús del transport públic entre els joves.

Coopalsa
defensa
necessitat
reglament
transport públic
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic