Diari digital d'Andorra Bondia
El SOV forma part de l’àrea de joves tutelats i extutelats del departament d’Afers Socials i Joventut.
El SOV forma part de l’àrea de joves tutelats i extutelats del departament d’Afers Socials i Joventut.

Creixen fins a 58 els usuaris del Servei als joves en situació vulnerable


Escrit per: 
M.P.A./ Foto: Agències

El Servei d’orientació als joves en situació vulnerable (SOV) va atendre un total de 58 joves durant el 2018, 15 més que el 2017, quan els usuaris en van ser 43. En concret, 44 dels expedients es van obrir a joves que es van adreçar al servei per treballar diversos àmbits. La resta, 14, van ser atesos de manera puntual. L’itinerari més demandat per aquests joves va ser el formatiu i laboral. Així ho informen des del mateix servei.

El SOV forma part de l’àrea de suport als tutelats i extutelats del departament d’Afers Socials i Joventut. El seu objectiu és donar una resposta integral als joves d’entre 16 i 25 anys en aspectes bàsics com la salut, habitatge, formació, laboral, suport econòmic i lleure. 
La majoria de les consultes s’han centrat a orientar i assessorar els joves sobre les possibilitats formatives existents al país, així com facilitar estratègies personals a aquells usuaris que les necessitaven per cercar i mantenir una feina pels seus propis mitjans, a través de la motivació i l’acompanyament individualitzat.
Tot i que l’escenari més desitjable és treballar la motivació vers l’àmbit acadèmic, des del SOV s’explica que la realitat ha estat que la intervenció s’ha enfocat majoritàriament a la inserció laboral, ja que en molts casos els joves descarten reprendre la via acadèmica. En altres ocasions, on sí que ha existit la motivació vers el vessant formatiu però la situació econòmica i la falta de suport familiar no ho permetien, s’ha orientat als joves a compaginar els estudis amb feines d’horari parcial. En aquests casos, se’ls ha ofert suport en l’organització i gestió econòmica i s’ha fomentat la pròpia autonomia i l’adquisició d’estratègies per millorar la seva situació. 
Segons el SOV, les tasques que porta a terme les fa de manera individual i grupal, depenent de les demandes i les necessitats de cada jove. A nivell individual, s’han realitzat acompanyaments en qüestions relacionades amb la vida quotidiana, el suport psicològic, l’orientació educativa, el suport en la gestió econòmica, la tramitació d’ajuts econòmics, les visites domiciliàries i la mediació familiar. A nivell grupal, s’ha afavorit, per exemple, la participació a la Transpirenaica Social i Solidària, a activitats intergeneracionals, i a un grup d’estudi per a la preparació a la prova de graduat escolar per lliure. També s’han realitzat sortides a entorns naturals del país i culturals.
Les actuacions proposades van encaminades a dotar la persona d’eines i recursos perquè pugui definir el seu objectiu educatiu o laboral, i dissenyi així l’itinerari personal d’inserció. La finalitat que es persegueix és que els usuaris puguin minimitzar els efectes negatius produïts per la situació de vulnerabilitat en la qual es troben. I per tant oferir-los un servei integral per mitjà d’una intervenció periòdica en diferents àmbits de la vida quotidiana o bé una intervenció més concreta en moments vitals específics en els quals els manquin recursos per poder-los afrontar. 
La participació al servei és voluntària, però requereix una mínima implicació real per donar continuïtat al treball que es vulgui afrontar. Per aquest motiu es demana cert compromís a l’hora de seguir les indicacions i d’assistir a les diferents entrevistes i acompanyaments. Per fomentar aquesta implicació, els tècnics aborden les intervencions des de la proactivitat, anticipant-se a les necessitats dels joves i adaptant-se a les seves mancances i potencialitats, afavorint així una vinculació real que permeti treballar en base a la filosofia d’acompanyament que regeix aquest projecte.
Des del servei s’informa que del buidatge del formulari d’avaluació facilitat als joves atesos pel SOV durant el 2018 s’observa un grau molt elevat de satisfacció vers l’atenció rebuda i l’equip tècnic. A l’hora d’analitzar les dades extretes cal tenir en compte la naturalesa del servei en el qual la periodicitat i intensitat de seguiment s’adapta en funció de les particularitats de cada cas, a més la voluntarietat del mateix ha propiciat que alguns dels joves s’hagin desvinculat del Servei un cop assolits els objectius sense haver estat possible realitzar una trobada de tancament on facilitar aquest formulari. 
Els joves enquestats  han realitzat una valoració positiva del servei en general. Sobretot estan molt satisfets de l’atenció rebuda. Així, un dels aspectes amb resultats més elevats han estat els acompanyaments realitzats, per contra s’observa com la major part de joves enquestats no estarien disposats a participar en alguna acció de difusió per explicar la seva experiència.

creixen
usuaris
servei
joves
situació vulnerable
Número de vots: 175
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic