Diari digital d'Andorra Bondia
habitació hotel
habitació hotel

Creixen les queixes dels consumidors i l’hoteleria encapçala el rànquing


Escrit per: 
Pepa Gallego

Mentre diversos sectors públics i privats parlen d’atreure turistes i clients, les queixes dels consumidors van creixent de manera notòria any rere any. El debat de la millora de l’atenció al consumidor continua estant sobre la taula, però per ara no s’ha aconseguit cap millora si mirem les estadístiques de consum. Segons les dades del departament d’atenció al consumidor, òrgan que depèn del Govern,  s’ha passat de gestionar 503 reclamacions el 2013 a gestionar-ne 575 el 2014, però el 2015 van créixer fins a 775. I només en el primer trimestre de l’any vigent ja n’han entrat 219.

Poques sancions
Si es té en compte el nombre de queixes generades pels consumidors, són moltes en comparació amb les poques sancions que reben els establiments. De les 775 reclamacions gestionades al departament d’atenció al consumidor, l’any passat se’n van solucionar 544, 9 no van ser acceptades, 173 es van considerar no procedents, 48 van quedar sense acord i una encara està en tramitació. I d’aquestes 775 denúncies, només deu van acabar en proposta d’expedient sancionador. 
En el primer trimestre d’aquest any, de les 219 reclamacions gestionades 146 han estat solucionades, una no s’ha acceptat, 44 s’han considerat no procedents, 10 no han arribat a un acord i 18 estan en tramitacions, i només s’ha fet tres propostes d’expedient sancionador. 
També cal remarcar que el temps de resolució d’una reclamació no ha millorat en els darrers anys, i es triga al voltant d’una setmana a tenir una resolució. De fet, segons la mitjana de dies de resolució d’una reclamació, el 2014 es trigava 7 dies i  l’any passat 7,67, i des de principis d’any aquesta mitjana ha pujat a 7,78. 

PER SECTORS
Per sectors, cada any és l’hoteleria el que més denúncies rep. L’any passat va rebre 150 reclamacions i en els tres primers mesos d’enguany ja en té 
42 de registrades. La majoria són degudes a la manca de conformitat amb la compra o prestació i a la falta d’eficiència i de diligència en la prestació 
de serveis. 
El segon sector en aquest rànquing negatiu de denúncies rebudes és l’electrònica, que l’any passat va rebre 109 reclamacions i el març d’aquest any ja en tenia 33. En aquest sentit, les causes de les queixes són, en la seva majoria, falta de conformitat amb la compra, preus disconformes i terminis excessius per a reparacions de productes en garantia. 
Telecomunicacions (amb 104 denúncies el 2015),  vehicles (amb 78 reclamacions) i altra venda al detall (amb 52) són els altres sectors que reben més queixes dels consumidors. En el primer trimestre d’aquest any, vehicles ja en té 21 i altra venda al detall ja n’ha registrat 15. 
Com a curiositat s’ha de dir que en el sector bancari el 2014 només hi va haver tres reclamacions i l’any passat van ser dotze, la meitat de les quals per situacions d’abús de força, i des de principis d’any s’ha gestionat quatre queixes. 
Quant a l’origen dels reclamants, els andorrans són els que més es van queixar l’any passat, seguits de molt a prop dels espanyols. Des de començaments d’any els espanyols s’han queixat més que els andorrans. 

 

consumidors
queixes
hoteleria
hotels
sancions
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic