Diari digital d'Andorra Bondia

Creixen les queixes a la CASS per la manca d’informació


Escrit per: 
M.P.A./ Foto: Facundo Santana

La defensora de l’afiliat de la CASS, Carme Moles, va obrir el 2020 67 expedients, 45 dels quals van ser reclamacions, 17 queixes i 5 van tenir la doble consideració de reclamació i queixa. Així es desprèn del balanç de l’any passat. Al llarg del 2020, els afiliats van presentar 21 queixes que representen un 29,58% dels expedients. Pràcticament un terç d’aquestes queixes ho van ser per la manca d’informació, un 19% pel tracte rebut, un altre 19% pel retard en el pagament de les prestacions, un 19% per altres motius i un 14% en relació amb la tramitació de les pensions a Espanya. 

Les queixes per la manca d’informació, tot i que continuen sent poques “sorprenen” a la defensora de l’afiliat, i més quan en les seves recomanacions sempre ha anat posant el focus en aquest aspecte. I és que segons la defensora la CASS  “ha de jugar un rol d’informadora” i d’informadora “proactiva”. És per aquest motiu que considera que “no pot no continuar posant-se a l’abast de tothom la informació necessària sobre les pensions de jubilació, de viduïtat, d’invalidesa, reduccions de cotització, revisions de graus d’invalidesa, i tot un llarg etcètera”. Igualment, remarca que el tracte acurat i adaptat a cada afiliat han de ser els dos pilars de la relació que la CASS ha d’establir amb els afiliats. Tant la informació com el tracte són les dues propostes de millora que fa la defensora de l’afiliat un cop més. 

Motius d’intervenció
Pel que fa al principal motiu d’intervenció de la defensora de l’afiliat va ser pel reemborsament de les prestacions, en concret en 26 dels casos. A continuació hi ha les qüestions relacionades amb les pensions. En concret, es van tramitar 6 reclamacions relacionades amb la revisió de la pensió de jubilació, 5 per la revisió de la pensió d’invalidesa i 3 per la pensió de viduïtat, i 1 per la revalorització de la pensió de jubilació. Per darrere es van tramitar 12 expedients pel descord amb el grau d’invalidesa o alta mèdica. També van ser motius de reclamació l’obtenció de documentació (2), i la cotització a compte propi ja fos per la reducció, el retorn de la cotització a compte propi, el deute o els recàrrecs. 

L’informe també constata que no ha detectat dificultats en l’organització i funcionament de la CASS, a excepció de la gestió d’algunes pensions de jubilació i viduïtat que han requerit gestions amb l’INSS espanyol, una disfunció que no havia detectat en el temps que porta en el càrrec. Per això creu que s’haurien d’analitzar amb més profunditat els motius d’aquesta disfunció. 

Quant als perfils de les persones que va atendre la defensora de l’afiliat, el 66% van ser  assalariats, un 17% realitzaven una activitat per compte propi, un 11% són jubilats, un 3% acumulen la condició d’assalariat i treballador per compte propi, i un 3% són beneficiaris. La majoria, 47, són dones i 42, homes. Cal destacar que durant el 2020, la defensora va dur a terme 145 entrevistes amb afiliats i 23 amb personal de la CASS i de Govern.  

Al final de l’informe, Moles comunica que el 2021 serà el darrer any que prestarà aquest servei perquè per motius professionals no el podrà seguir desenvolupant.

queixes
cass
informació
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic