Diari digital d'Andorra Bondia
Dels 90 drons registrats, el 60% són per fotografiar i el 40% per a enginyeria
Dels 90 drons registrats, el 60% són per fotografiar i el 40% per a enginyeria

Dels 90 drons registrats, el 60% són aplicats al sector audiovisual i el 40% a enginyeria


Escrit per: 
Pepa Gallego/Foto: Cos de Policia

El dron s’ha convertit en una eina important per a determinats sectors empresarials i també per als cossos de seguretat o d’extinció d’incendis. Cada vegada són més les aplicacions que es poden instal·lar a les càmeres d’aquestes aeronaus, per obtenir, per exemple, imatges en 3-D, o mitjançant la termografia, rebre informació sobre la temperatura. Així doncs, segons dades estadístiques, el departament de Transports té registrats avui 90 drons des que el 24 de febrer del 2016 va entrar en vigor el reglament d’aeronaus no tripulades, pilotades remotament. La majoria són per a ús professional, i cal destacar que aproximadament el 60% els han fet servir empreses del sector audiovisual i el 40%, empreses tècniques, d’enginyeria, per a la supervisió d’obres. Pel que fa a l’evolució del nombre de drons registrats, els primers anys van ser més per l’obligació de registrar-los, el 2018 se’n van inscriure 20 i al primer trimestre d’enguany, 9 (un més que en el mateix període del 2018). Altres dades destacades revelen que són 106 els pilots registrats. Aquesta xifra inclou aquells drons amb múltiples pilots designats, i també els pilots que s’han registrat a més d’un dron. Només 11 d’aquests pilots no tenen carnet perquè no se’ls ha exigit, ja que l’activitat que declaren que fan no ho requereix. 
Quant als vols, des del setembre del 2018 fins a la setmana passada s’havien concedit 53 permisos, 19 dels quals corresponen al primer trimestre d’enguany. Val a dir que dels 53 permisos concedits, 19 són genèrics, és a dir, per a sis mesos. Això significa que hi ha 19 operadors diferents que gaudeixen de permisos per volar durant un període de sis mesos renovable. Dins d’aquest termini poden operar tantes hores de vol com desitgin i on vulguin sempre que sigui una àrea extraurbana i no congestionada. Generalment ho fan amb múltiples drons i operadors diferents. Aquests permisos genèrics donen més facilitats als operadors perquè  no han de demanar autorització cada cop que volen. Això, però, fa suposar que el nombre de permisos multiplica de manera notable el nombre de vols reals. 
Els drons de la policia i els dels bombers són considerats aeronaus d’Estat, la qual cosa significa que tenen certs privilegis, “perquè a l’hora d’actuar en operacions d’emergències no necessiten permís, i segons quines accions no ens avisen per mantenir la confidencialitat”, va explicar Pol Zamora, tècnic de l’Autoritat Aeronàutica Andorrana.  Tot i això, aquesta autoritat rep cada trimestre una relació de vols per part de tots els operadors. 

Difusió de la normativa
Tal com marca el reglament del 2016, per sota del quilo aquests drons no havien de registrar-se perquè eren considerats “joguines”, això, però, ha anat evolucionant i ara molts ginys professionals estan per sota del quilo. Una qüestió que s’haurà de tenir en compte al reglament  en una posterior modificació. 
Des del departament de l’Autoritat Aeronàutica Andorrana s’ha fet un esforç de difusió, tant del reglament que regula l’ús dels drons com també de formar part d’aplicacions que dins del sector són conegudes per tots els usuaris com a dronmate. Així, també es van difondre uns 10.000 tríptics sobre el reglament a les botigues que venen aquestes aeronaus. “Som conscients que és un tema molt nou, i ara ens centrem més a comunicar que a sancionar”, va comentar Zamora. 
Controlar tots els drons és complicat, i més els que venen de fora, que no estan registrats. Aquesta Autoritat pot comprovar gravacions o imatges captades per vols sense permís i fer comunicacions preventives per informar del reglament. En tot aquest temps només s’ha sancionat un operador i hi ha un altre expedient obert. Es considera perillós quan es vola sobre zones molt poblades, com l’avinguda Meritxell, sense permís. Al reglament hi figuren les zones de vol prohibides i el procés per demanar els permisos adients, entre altres indicacions. L’Autoritat  Aeronàutica és qui regula els vols, i a tall d’exemple, la Copa del Món de Soldeu va ser un dels esdeveniments amb més drons operant al mateix temps i en una zona concreta. 

Llocs on es poden trobar dificultats per volar

Des de l’Autoritat Aeronàutica es treballa per tenir una comunicació fluida amb tots els operadors per facilitar els vols, i a partir de la informació facilitada pels pilots, s’ha confeccionat un llistat de zones on s’han produït incidències que poden dificultar el bon desenvolupament del vol. 
Així doncs, des d’aquesta Autoritat es dona informació d’aquests llocs als pilots que, o bé tenen permís obert o bé el demanen en aquell moment per volar sobre aquella àrea. “A moltes d’aquestes zones es perd la freqüència i aleshores el dron torna al lloc d’inici o també es pot perdre”, comenta Zamora. En aquest llistat hi figura el Pont de l’hotel Màgic i l’edifici de Les Fontetes, tots dos a la Massana. L’església d’Engolasters d’Escaldes; la central de FEDA de Grau Roig (al costat del túnel d’Envalira); el rec de l’Obac, a l’altura de Terravella, a Andorra la Vella; la Cantina de Racons, a Canillo, detectat en la gravació de vídeos de vies ferrades perquè la muntanya fa pantalla; i el Clot d’Emprivat, a Escaldes, on el mes passat un dron va xocar contra uns ocells.

drons
registrats
fotografiar
enginyeria
90
Número de vots: 93
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic