Diari digital d'Andorra Bondia
Dificultat per introduir la reputació en línia en els apartaments turístics
Dificultat per introduir la reputació en línia en els apartaments turístics

Dificultat per introduir la reputació en línia en els apartaments turístics


Escrit per: 
M.S.C. / FOTO: J.G.

De la mateixa manera que es durà a terme amb els hotels, l’avaluació de la reputació en línia s’introduirà com a element a tenir en compte en la classificació dels apartaments o habitatges d’ús turístic (HUT), segons la nova denominació. Tot i així, l’esborrany de reglament regulador de la classificació dels HUT elaborat pel Govern assenyala que la utilització de les valoracions en línia no serà immediata, ja que primer caldrà resoldre diferents aspectes. Un d’aquests aspectes serà el fet que una part important dels actuals apartaments moblats per a vacances no es comercialitzen a través de plataformes de contractació per internet, com ara Booking, sinó que ho fan mitjançant empreses explotadores d’apartaments, agències de viatge o turoperadors que han tancat acords amb aquestes empreses explotadores. Això comporta que un volum elevat de l’oferta d’apartaments no sigui visible en aquestes plataformes i, per tant, que no tingui valoració en línia.

Per altra banda, hi ha el fet que la Llei de l’allotjament turístic dona als apartaments actuals un termini d’un any des de l’entrada en vigor del reglament per sol·licitar la inscripció al registre d’habitatges d’ús turístic. Precisament serà el número de registre el que es farà servir com a referència per conèixer la seva reputació en línia. Davant de tot plegat, en el reglament s’indica que, a hores d’ara, no es disposa d’una base suficient i fiable d’informació que permeti determinar la reputació en línia de la majoria d’apartaments registrats. És per tots aquests motius que l’esborrany del text redactat pel ministeri de Turisme fixa que la introducció de les valoracions a les plataformes de contractació d’allotjaments com a element de ponderació per assolir una determinada categoria es posposa fins al cap d’un any de l’entrada en vigor del reglament i fins que es disposi dels mecanismes adequats per conèixer la reputació en línia dels apartaments de manera “fiable i objectiva”. Així mateix,  s’indica que, un cop transcorregut aquest termini, el ministeri de Turisme “podrà definir, si escau, altres eines i mecanismes de valoració de la qualitat dels serveis” d’aquests allotjaments.
Cal recordar que la classificació en cinc categories és voluntària per als apartaments. Amb tot, hauran de complir uns criteris obligatoris per obtenir el número de registre d’habitatge d’ús turístic. En el cas dels requisits voluntaris que atorguen punts per assolir una classificació, fan referència a les instal·lacions, l’equipament, el servei, la capacitat i les lliteres, i les alçades mínimes i les zones de pas. Per obtenir una estrella,  caldrà complir com a mínim 100 punts dels requisits voluntaris, per a dues estrelles, 150 punts, per a tres, 200 punts, per a quatre, 250 punts, i per a cinc, 300 punts.
Per sol·licitar una categoria, l’apartament ha de tenir el número de registre. El propietari ha de presentar una sol·licitud al Comú de la parròquia on es troba l’allotjament, i indicar-ne la categoria. La Unitat d’Inspecció d’Allotjaments Turístics farà una inspecció per verificar que es compleixen els punts per a la categoria. En cas de mancances, es donarà un mes per esmenar-les abans d’una nova inspecció. Si persisteixen, es resoldrà desfavorablement a la sol·licitud. Per comprovar que els requisits de la categoria es mantenen, la unitat d’inspecció té potestat per fer les inspeccions i controls que cregui necessaris (directament o a través d’un organisme privat) i amb la periodicitat que estimi oportuna. 

 

Els HUT hauran de tenir almenys 24 m2 de superfície i un aparcament a 500 metres

 

Per poder-se inscriure al registre d’habitatges d’ús turístic (un aspecte obligatori), els apartaments hauran de disposar d’una superfície mínima de 24 m2 i els dormitoris hauran de tenir porta i finestra amb llum natural i ventilació directa a l’exterior. A més, un altre dels requisits mínims que hauran de complir per inscriure’s al registre serà tenir una plaça d’aparcament garantida en el mateix edifici o bé a una distància màxima de 500 metres. També hauran de destinar un mínim de 8 m2 per persona i disposar d’una sala de bany completa per cada sis places de capacitat. Els estudis, però, encara que superin els 40 m2 i tinguin més d’un bany, seran sempre per a un màxim de cinc places. Així, s’accepten fins a quatre places als dormitoris i un màxim de dues places al saló menjador i només un sofà-llit. En els habitatges d’un sol dormitori, hi podrà haver fins a tres places al menjador i només un sofà-llit. El reglament de funcionament del registre d’habitatges d’ús turístic i d’empreses de gestió d’habitatges d’ús turístic estableix, a més, que en tots els casos es prohibeixen llits, sofàs, sofà-llit i lliteres en els rebedors, passadissos i zones de pas. Als estudis s’accepten els espais cabina, sempre que no hi hagi cap porta.
El registre té per funció inscriure els apartaments i empreses gestores autoritzades, les inspeccions, expedients, resolucions, eventuals sancions i, si escau, la categoria. També permet identificar-ne el propietari i conèixer les característiques físiques de l’habitatge; saber si és explotat pel seu titular o per una empresa; determinar la superfície destinada a habitatge d’ús turístic dins d’un edifici; i determinar la composició del parc immobiliari de cada propietari i de cada empresa gestora. Els apartaments tenen un termini d’un any per sol·licitar la inscripció al registre.

 

apartaments
HUT
avaluació online

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte