Diari digital d'Andorra Bondia
Els docents han detectat que molts alumnes han quedat afectats a nivell emocional per la pandèmia.
Els docents han detectat que molts alumnes han quedat afectats a nivell emocional per la pandèmia.

“Dificultats a nivell mental” de molts alumnes per la pandèmia


Escrit per: 
Meritxell Prat / Foto: Facundo Santana

La salut mental és un dels aspectes que més preocupa després de dos anys de pandèmia. Si els adults s’han vist afectats per aquesta situació, els infants i adolescents tampoc se n’han escapat. De fet, mestres i professors, que es troben a la primera línia de contacte amb aquest segment de la població, asseguren que han detectat un augment de les dificultats quan se’ls demana per les conseqüències de la pandèmia a les aules.

“Hi ha un problema que sí que hem vist molt clar: tenim una quantitat brutal de nens que tenen dificultats a nivell mental”, assegura la secretària general del Sindicat de l’Ensenyament Públic (SEP), Marisa Santos, que afegeix que “a nivell emocional hi ha hagut realment un desgast”. Santos detalla que “tenim molts nens a Salut Mental, tant grans com petits”, perquè “estan patint” les conseqüències derivades de la situació excepcional que els ha tocat viure per la pandèmia.

En aquest sentit expliquen que tot i que la posada en marxa del programa d’atenció psicològica vinculat a la Covid-19 ha sigut d’ajuda, consideren que bona part del problema deriva del fet que “els serveis socials i sanitaris van carregats”. Santos comenta que “hi ha alumnes que un bon dia deixen de venir a l’aula i et diuen que està a l’hospital de dia, però potser ha hagut d’esperar 3 o 5 mesos per poder-hi accedir”. De la mateixa manera que la capacitat econòmica de cada família també condiciona, ja que no tothom pot fer front a la despesa que suposa acudir a un psicòleg. Per mirar d’ajudar, s’han estès els tallers emocionals a les aules, tot i que des del SEP no se sap valorar si el que es fa “és suficient”.

Càrrega lectiva
Els contagis i confinaments, evidentment, han condicionat l’activitat lectiva. “Crec que la càrrega lectiva quan hi ha alumnes confinats ha de ser menor. L’aprenentatge ha de ser el mateix, però la càrrega lectiva és diferent”, afirma la secretària d’organització del SEP, Carla Guinot, que ho justifica perquè “la situació a les famílies és difícil i això ho palpes a l’aula”. Per tant, “si afegeixes la càrrega lectiva com si fos normal, la transmissió no és la mateixa. Ni ells estan com s’estava fa dos anys, ni nosaltres tampoc. No podem exigir el mateix perquè la situació no és la mateixa”.

Si se’ls pregunta per si hi pot haver infants que no hagin assolit els coneixements que haurien de tenir, admeten que és possible, però Santos remarca que “no ens preocupen tant els coneixements, el que ens preocupa és la salut mental, la vida social, que se’n perden una part molt important”. Per tot plegat creuen que abans de la pandèmia, a nivell de continguts, “potser ens havíem passat” i ara es va “més al centre”. També destaquen el foment que hi ha hagut de “l’autonomia”, sobretot “en cursos superiors, però estem perdent les relacions humanes”.

Tecnologia
Tot i que han passat dos anys de l’inici de la crisi sanitària i que després del primer confinament les classes s’han fet majoritàriament presencialment, “cada vegada que un alumne s’ha d’aïllar” els mestres detecten que “hi ha una gran part del col·lectiu d’alumnes que no té les mateixes oportunitats a casa”. Les diferències a nivell tecnològic no han desaparegut. “Hi ha moltes famílies que no tenen ni idea de com funciona una tablet, de com entrar en un classroom, de com mirar si el seu fill ha fet la feina que havia de fer ni de a quina hora s’havia de connectar”, relata la secretària general del SEP, que conclou: “encara ens hi trobem i no desapareix, aquestes desigualtats hi són”.

Vela demana per les atencions a Salut Mental
La consellera general del grup parlamentari socialdemòcrata Susanna Vela ha entrat a Sindicatura una bateria de preguntes sobre dades relacionades amb el servei de Salut Mental del Servei Andorrà d’Atenció Sanitària (SAAS). Segons es va informar mitjançant un comunicat, Vela ha sol·licitat conèixer quantes persones, per grups d’edat, han estat ateses per l’àrea de Salut Mental del SAAS entre els anys 2020 i 2021, així com des de l’inici de la pandèmia del SARS-CoV-2, el març del 2020, fins a data d’avui arran de la clara incidència que ha tingut la Covid-19 en la salut mental de bona part de la població.

D’altra banda, la consellera del Partit Socialdemòcrata també ha preguntat pel nombre de temptatives de suïcidi que s’han atès des de gener del 2019 fins a data d’avui, ordenades per grups d’edat i sexe, i amb quines eines i recursos compta l’àrea de Salut Mental per fer el seguiment d’aquests successos.

dificultats
mental
alumnes
pandèmia

Compartir via

Comentaris: 1

Comentaris

La salut mental no s'ha vist afectada per un virus. S'ha vist afectat negativament pels experiments ridículs dels governs per canviar la vida humana.

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte