Diari digital d'Andorra Bondia
El raonador torna a recomanar la congelació de lloguers fins que no hi hagi iniciatives més efectives en marxa.
El raonador torna a recomanar la congelació de lloguers fins que no hi hagi iniciatives més efectives en marxa.

Dues de cada tres famílies dediquen més d’un terç dels ingressos al lloguer


Escrit per: 
Redacció / Foto: Facundo Santana

La problemàtica per accedir a un habitatge de lloguer a un preu raonable continua sent un dels principals neguits de les persones que es van dirigir al Raonador del Ciutadà el 2020. Així es desprèn de l’informe anual que la institució ha fet arribar al Consell General. En aquesta ocasió, a més, amb dades concretes que permeten tenir una fotografia més acurada de la situació i encertar en les polítiques que s’han d’aplicar, ja que per primera vegada s’ha impulsat una enquesta entre els ciutadans que s’han adreçat al Raonador.
Una de les dades més reveladores és que dues de cada tres famílies destinen més d’un 30% dels seus ingressos a pagar el lloguer del pis, superant així l’estàndard recomanat del 30% com a màxim. En concret, un 43% hi dediquen fins a la meitat dels ingressos, i un de cada quatre, més del 50%. Els preus d’aquestes rendes oscil·len entre els 320 i els 1.100 euros mensuals.

Pel que fa a l’edat dels demandants, la major part tenen entre  31 i 45 anys. Es tracta, per tant, de “persones actives dins el mercat laboral”, fa notar el raonador. Quant a la  parròquia de residència, el gros dels immobles està ubicat a Andorra la Vella i Escaldes-Engordany, i en tercer lloc, Encamp. Les famílies afectades estan majoritàriament integrades per nuclis d’una a quatre persones per vivenda i en el  45% dels casos conviuen amb algun animal de companyia. Pel que fa a la superfície, els immobles concernits acostumen a tenir entre 60 i 100 metres quadrats, i la majoria de dues o tres habitacions. Més de la meitat dels pisos té aparcament, tot i que un de cada tres cases no disposa ni d’aparcament ni de traster. 

Rescisió de contractes
El motiu principal de consulta, un 44% dels casos, és la rescissió unilateral dels contractes. Altres problemàtiques manifestades són el càlcul de consums com ara la calefacció (12%), l’augment del preu del lloguer (12%), el retorn del dipòsit (7%) i els impagaments (2%). També, i en menor mesura, hi ha hagut consultes sobre el mal estat de l’immoble, la posada a la venda de pisos o les reduccions de preu de lloguer pels ERTOs.

L’any 2020 el raonador va obrir 126 expedients vinculats a qüestions relatives a l’habitatge, xifra similar a la del 2019 (127) i que suposa un terç del total de 386 dossiers oberts,  deu més que l’any anterior. 

Pel que fa a les recomanacions, el raonador insisteix en la conveniència de mantenir mesures com la congelació dels lloguers fins que les altres iniciatives de caire estructural impulsades per la Taula de l’habitatge i el futur funcionament de l’Institut de l’Habitatge estiguin plenament implementades i siguin efectives.

Expedients amb rostre: la família afectada per un incendi   
A més dels expedients col·locats en l’informe del 2020 sota l’epígraf Habitatge, hi ha altres problemàtiques relacionades amb tràmits socials que també hi tenen a veure. El Raonador del Ciutadà n’inclou algunes i posa així rostre, sense dir noms i cognoms, a les consultes i queixes presentades. És el cas d’una de les famílies afectades per l’incendi de l’edifici a l’avinguda Carlemany del 25 d’abril, que va recórrer a la institució perquè havia demanat a Afers Socials que li concedís algun tipus d’ajuda econòmica, però el departament li havia denegat pels ingressos que els constava que rebia la família. Una altra família va al·legar que havien hagut de buscar un altre pis que duplicava l’import del lloguer que anteriorment abonaven, a més d’haver d’adquirir tot el mobiliari, ja que només havien pogut recuperar del seu antic pis les pertinences essencials. A més, un dels membres del grup familiar  havia donat positiu en Covid, una germana estava en ERTO i una altra desocupada, perquè el contracte de treball li havia finalitzat el 15 d’abril, de manera que l’únic que podia treballar era el pare. Aquest expedient, segons consta, encara està obert.

Jubilats i desnonats
L’informe recull altres casos, com el d’un jubilat que va demanar un pis social a Andorra la Vella, i no era a més la primera vegada que ho feia, angoixat perquè vivia en un hotel i no es veia amb cor de tornar a passar allà un altre confinament. O la d’una família pendent de desnonament per no poder pagar el lloguer o una altra que vivia en un edifici que havia de sortir a subhasta. Són casos que en ocasions han acabat sense ni tan sols poder traslladar l’estat de la qüestió o la resolució de l’expedient perquè no s’ha pogut localitzar les persones afectades. Però el Raonador també ha pogut veure en d’altres ocasions com persones que s’havien trobat ofegades i podien pagar el pis  finalment s’havien pogut refer una mica i tenien el detall de fer-li saber que se n’havien sortit. 

famílies
ingressos
lloguer

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte