Diari digital d'Andorra Bondia
La circulació en bicicleta es regula de manera més específica al nou codi de circulació.
La circulació en bicicleta es regula de manera més específica al nou codi de circulació.

Dur un cotxe amb detector de radar podrà suposar fins a 400 € de multa


Escrit per: 
Pepa Gallego

L’avantprojecte del nou codi de circulació ja està acabat i la idea és entrar-lo a tràmit parlamentari en els propers mesos, segons va explicar el ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Torres. Les principals novetats d’aquest nou codi són, entre d’altres, l’actualització de les sancions. En l’actual Codi, que data de 1999, les multes encara es quantifiquen amb pessetes i s’hi especifica que conduir parlant pel mòbil pot costar uns 18 euros de multa o, com diu el text, 3.000 pessetes. Ara aquestes sancions s’actualitzen i conduir parlant pel mòbil suposarà  entre 100 i 200 euros de multa.
Els imports de les sancions en conceptes genèrics baixen per categories, però molts d’ells s’actualitzen i això suposa que moltes sancions que eren lleus passen a ser greus. Així, en la categoria de lleus, les multes poden costar fins a 100 euros (quan abans costaven fins a 150 euros); les greus costaran entre 101 i 200 euros (quan abans costaven fins a 600 euros); i les molt greus, entre 201 i 400 euros (quan en l’anterior codi eren de fins a 900 euros). En aquest grup, s'inclou la infracció de conduir un cotxe amb un detector de radar, que podrà suposar un multa de fins a 400 euros.Tot i això, les sancions més altes en el codi actual, segons els condicionants, també poden costar molt més per la falta greu que suposin i poden superar els 800 euros. 
El codi també contempla la reducció del preu de les multes per conformitat en un 40% de l’import si es paga en un termini de vuit dies després que s’hagi aplicat la multa.
 No portar cinturó mentre es circula passa a ser una falta molt greu i, per tant, pot costar més de 100 euros. “Es modifiquen moltes sancions perquè no eren suficientment dissuasives, no és té cap voluntat recaptatòria sinó d’actualització”, va dir el ministre Torres. 
Per altra banda, també es preveu una prohibició de tots aquells vehicles o cotxes petits amb poca potència, “per raons de seguretat a la via, pel bon desenvolupament del trànsit”, va explicar Torres. També hi haurà altres canvis  en la regulació dels vehicles en segons quines emissions dolentes pel medi ambient. 

Regulació en ciclistes
El nou codi de circulació dedica una regulació especial per als ciclistes. Segons Torres, s’obligarà a portar casc a tots aquells trajectes que es facin en zona interurbana, de poble a poble. En zona urbana, dins del poble,  només estaran obligats a portar el casc els menors de fins als 16 anys. “Si volem fomentar l’ús de la bicicleta hem de posar les coses fàcils i dins d’una ciutat no hi ha tant de perill”, va dir el ministre. Segons Torres, en aquest sentit, s’han basat en legislacions de països on la mobilitat en bicicleta és puntera. 
Pel que fa a la circulació dels ciclistes s’ha optat per un canvi important. Si fins ara per avançar un ciclista s’havia de respectar la distància de separació de 2 metres, ara es redueix a 1,5, com a les regions veïnes, com a Espanya. 
També es regula el trànsit d’un ciclista i d’un grup de ciclistes. Per exemple, quan el primer ciclista d’un grup entra en una rotonda, la resta dels ciclistes tenen també prioritat. 
En aquest sentit, Torres va avançar que el mes d’abril es preveu la promoció d’una campanya publicitària que, sota el títol Andorra, territori ciclista, vol conscienciar sobre les normes de circulació perquè conductors de vehicles i ciclistes es tinguin un respecte mutu i segueixin les normes de circulació per a la seguretat de tothom. 
El nou codi substituirà el de 1999, que només es va modificar el 2014, quan es va introduir l’obligatorietat de conduir amb equipaments especials en segons quines condicions meteorològiques. L’avantprojecte del nou codi té 134 articles, distribuïts en cinc títols, una disposició rogatòria i quatre disposicions finals. 
Per a la modificació del codi de circulació, es va crear una comissió encarregada en què tenen cabuda responsables del cos policial, però també del ministeri d’Interior, a més de Mobilitat, de Medi Ambient i d’Ordenament Territorial. Segons Torres, s’ha tardat molt de temps (anys) a elaborar aquest nou codi de circulació perquè “s’ha d’adaptar a la realitat actual i, com el de 1999, s’espera que sigui un codi per molts anys”. 

 

Es contempla l’obligació d’un curs de conducció sobre gel per obtenir la llicència

A l’article 94 del nou codi de circulació queda regulat que el Govern, per garantir la seguretat,  marcarà quins materials mínims i formació han de tenir i oferir des dels centres d’ensenyament de conducció o, com solen anomenar-se, les autoescoles. Aquest article té un redactat general i s’espera que després, mitjançant un reglament, es pugui donar lloc a introduir l’obligació de fer un curs de conducció sobre neu o gel. 
Segons va explicar el ministre d’Ordenament Territorial, és un aspecte que s’està contemplant i que s’ha de regular perquè, entre altres coses, es pugui saber el cost que suposarà el curs i si les autoescoles i alumnes el poden assumir; i també tenir en compte les llicències de conduir que es fan durant l’estiu, ja que caldria que s’esperessin a l’hivern per fer aquest curs específic que requereix neu. Són molts condicionants els que encara s’haurien de regular, però la intenció, segons Torres, és que es contempli aquesta obligatorietat. 

cotxe
detector
radar
400 €
multa

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte