Diari digital d'Andorra Bondia
La ministra d’Educació i Ensenyament Superior, Ester Vilarrubla.
La ministra d’Educació i Ensenyament Superior, Ester Vilarrubla.

Educació manté l’avaluació de mèrits i competències com a línia vermella


Escrit per: 
M. P. A. / Foto: Facundo Santana

La valoració dels mèrits i les competències dels docents és “l’essència” de la carrera professional. Per aquest motiu, per la titular del ministeri d’Educació i Ensenyament Superior, Ester Vilarrubla, aquest és el criteri fonamental i irrenunciable per poder avançar més enllà del temps que faci que una persona estigui fent de mestra. És aquesta la línia vermella del ministeri: tothom, porti 5 o 30 anys exercint la docència, ha de ser avaluat per poder progressar. I aquesta és la línia vermella amb la qual es van mostrar disconformes els participants en la darrera assemblea ordinària del Sindicat de l’Ensenyament Públic (SEP), ja que consideren que una persona que fa temps que exerceix la docència no ha de demostrar les seves competències, ja que si no ha progressat és perquè fins ara no hi havia una carrera professional regulada que ho permetés. Aquest serà l’escull principal per a la interlocució amb el ministeri, tot i que la junta del SEP remarca que el diàleg entre les dues parts sempre ha estat molt bo encara que no es coincideixi amb tots els plantejaments. Serà a finals d’aquest mes de novembre quan el SEP decideixi en assemblea extraordinària quines accions portarà a terme per reivindicar el seu posicionament. 

El fet és que la ronda de presentació de l’esborrany de la carrera professional del cos d’educació als claustres dels centres educatius del sistema andorrà es va acabar la setmana passada. Vilarrubla ha presentat personalment l’esborrany de reglament en 25 reunions que han aplegat en total un miler de persones. I “la rebuda que tenim de l’explicació en genèric és bona”, va manifestar. Simultàniament, tal com ja es va anunciar, han començat a treballar les quatre taules sectorials tècniques: la del SEP,  la de tècnics d’educació (mestres i professors), la de col·laboradors educatius, i la de directors, caps d’estudi i caps d’àrea. L’objectiu és “anar tancant el reglament millorat pel que fa a com l’hem presentat a l’inici” i sobretot fer la revisió dels perfils competencials i definir quins han de ser els mèrits a tenir en compte, qui formarà part dels comitès avaluadors, quins seran els instruments d’avaluació i quins seran els incentius no salarials. Vilarrubla va insistir que haurien pogut presentar un reglament tancat, “però no és la nostra manera de treballar”. El que es vol des del ministeri és que surti un text més enriquit on tothom se senti reflectit i es puguin incloure els matisos que cadascú pugui aportar des del seu lloc de treball. 

La ministra va exposar que  si la carrera fos per als mestres de 25 anys acabats d’arribar a l’Administració i que tenen encara 30 anys per endavant, “seria més fàcil perquè tothom la veu bé”. Però va remarcar que per valorar l’antiguitat ja hi ha precisament els complements com ara els triennis o els quinquennis i ara el que es pretén és “donar més pes a la competència i l’excel·lència”. És per això que creu que si es converteix la carrera professional en un mecanisme per tornar a valorar l’antiguitat “estem pervertint i distorsionant el que és”. A més,  va advertir que l’antiguitat dona eines per fer les coses millor però no és garantia per afirmar “que ho fas millor que un que fa 10 anys que fa de mestre”. La carrera vol tornar a posar en valor  que “se’t reconegui el que fas millor amb un augment salarial i uns incentius no salarials”. I va animar els docents a “no tenir por” que se’ls avaluï d’allò que fan millor.

Vilarrubla va reconèixer que hi ha docents que porten molts anys i no han pogut fer carrera i que no ha estat culpa d’ells. És per això que no se’ls demana que comencin des de zero perquè no tenen 30 anys per endavant, però “els donem l’oportunitat de col·locar-se on potser estarien si des del primer dia laboral haguessin pogut fer carrera i s’haguessin presentat a les avaluacions i les haguessin superat”. Perquè no es pot oblidar, va subratllar la ministra, que la carrera “és voluntària”. En aquest sentit, va explicar que si un docent “no vol demostrar que  fa algunes coses millor que els altres, que és un model per a la resta i que té uns mèrits que els altres no tenen no passa res”, ja que aquesta persona continuarà tenint el seu salari i els complements d’antiguitat. 

La titular d’Educació també va remarcar que si el sistema educatiu andorrà es vol posar en valor i presentar com un model d’èxit i es vol que sigui reconegut tant per la societat andorrana com a nivell internacional, cal demostrar-ho. I va posar un exemple: “Si diem que tenim un 80% de docents en una escola que són experts, ens preguntaran en un congrés:  i per què? Perquè tenen aquests mèrits i competències. Si l’únic que podem dir és perquè porten 20 anys, això no és carrera”.

SEP i grups parlamentaris
També la setmana passada, el SEP va acabar les reunions amb tots els grups parlamentaris per explicar-los què és la carrera professional i demanar-los si abans d’aprovar els pressupostos es podria estudiar què suposaria a nivell pressupostari col·locar tots els docents en el lloc de la carrera professional que els tocaria. Segons la secretària d’organització del sindicat, Carla Guinot, la proposta del SEP és que aquests augments salarials es poguessin efectuar progressivament per mitjà d’un plurianual perquè entenen que tot de cop no es podria fer pels diners que s’hi haurien de dedicar.

educació
avaluació
mèrits
competències
línia vermella

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte