Diari digital d'Andorra Bondia
Joan Micó
Joan Micó

El 42% de la població afirma tenir dificultats per arribar a final de mes


Escrit per: 
M.S./Foto: CRES

El 42% de la població té dificultats per arribar a final de mes, segons es desprèn dels resultats de l’Observatori del Centre de Recerca Sociològica de l’Institut d’Estudis Andorrans corresponent al primer semestre del 2016, que ahir va fer públic el director del CRES, Joan Micó.
Així, el 32,2% dels enquestats assegura arribar a final de mes amb certa facilitat, el 22,3% amb facilitat i el 3,3% amb molta facilitat, mentre que el 29,2% afirma tenir una certa dificultat, el 8,7% dificultats i el 4% moltes dificultats.
Malgrat aquestes xifres, la percepció de la situació de l’economia del país i també la personal “millora” i és més “optimista” respecte d’edicions anteriors de l’Observatori, segons va destacar Micó. Així, fins a un 37% dels enquestats considera la seva situació econòmica bona o molt bona, un 52% diu que és regular i només l’11% afirma que és dolenta o molt dolenta. Respecte a la situació del país, un 26,8% manté que és bona o molt bona, un 55,9% diu que és regular i un 15,2% considera que és dolenta o molt dolenta.
A més, la majoria dels enquestats, un 35,8%, augura que d’aquí un any la situació de l’economia serà millor que l’actual, el 33,6% considera que serà exactament igual i únicament l’11,3% preveu que serà pitjor que l’actual.
En aquest sentit, Micó, que va admetre que en els resultats obtinguts no s’aprecia una incidència destacada de l’afer de Banca Privada d’Andorra, va remarcar que en comparació amb les dades dels darrers dos o tres anys es va consolidant un canvi de tendència, si bé “a una velocitat” lenta, que s’haurà de confirmar en futurs observatoris.

Polítiques socials
D’altra banda, i respecte als principals problemes que té el país, gairebé el 25% dels 771 enquestats assenyala les polítiques socials, les prestacions i les pensions com els principals aspectes a millorar, percentatge que s’elevaria fins al 30% si se sumés a aquest grup la sanitat.
La falta de feina i l’atur, amb gairebé un 17%, és la segona preocupació dels ciutadans, mentre que en tercer lloc, i després que des del 2011 no ha­gués arribat ni a un 10%, se situa el trànsit, assenyalat pel 14% dels enquestats.
L’evolució de la situació política se situa com a quarta preocupació, amb gairebé el 12%, un percentatge que, segons va precisar Micó, s’eleva fins al 16% si s’agafen només les respostes dels nacionals andorrans. Infraestructures i equipaments i el funcionament de les administracions serien les següents preocupacions de la llista.

Satisfacció general amb els serveis públics

Igual com va fer el 2014, el CRES ha inclòs en l’observatori qüestions per valorar el grau de satisfacció de la ciutadania amb els diferents serveis públics. En aquest sentit, Micó va explicar que els resultats permeten constatar una satisfacció generalitzada amb el funcionament dels serveis públics. Els més ben valorats, amb més d’un 80% de les respostes, són els serveis de tràmits, tant de l’administració general com dels comuns, als quals seguirien  l’Hospital (79,6%), FEDA (79,4%), els centres d’atenció primària (74,2%),  Andorra Telecom (63,9%), la policia (56%), ensenyament (54,5%) i CASS (53,7%).
Tot i la  satisfacció generalitzada, Andorra Telecom i la Caixa Andorrana de Seguretat Social són els dos serveis que acumulen un nombre més elevat de respostes insatisfactòries, un 31,3% i un 39,1%, respectivament. Entre els motius del descontentament assenyalats pels ciutadans destaquen, en el cas d’Andorra Telecom, els preus cars i el fet de ser un monopoli (44,4%) i el mal funcionament dels serveis (32%). Pel que fa a la CASS, els ciutadans es queixen del temps d’espera fins a l’atenció (38,2%), de les dificultats dels procediments administratius (30,6%) i del tracte personal de qui els va atendre (29,6%).

Andorra “no està prou preparada” per a les persones amb discapacitat

Fins al 40% dels ciutadans enquestats considera que el Principat està “mal preparat” quant a rampes o voreres rebaixades per facilitar l’accés amb cadira de rodes, davant el 18,5% que creu que sí que està ben preparat i el 31% que ho veu regular, mentre que un 38% pensa que Andorra està mal preparada pel que fa a semàfors amb so i durada suficient per a persones amb discapacitat visual i amb dificultats per caminar. Només en el cas de l’accés als llocs públics el percentatge dels que tenen la percepció que el país està ben preparat (30,9%) és superior al dels que consideren la situació regular (29,3%) o que Andorra està mal preparada (24,6%).
Aquestes són tres de les principals conclusions de la part de l’Observatori del primer semestre del 2016 que el CRES ha dedicat per copsar la situació de les persones amb discapacitat, 73 del total dels enquestats, que representen un 3,6% de les persones de les llars enquestades. En aquest sentit, Micó va admetre que ens trobem davant percentatges molt petits per poder extreure’n conclusions, ja que aquest tipus d’enquesta als països veïns es fa sobre mostres de 100.000 persones i per ser comparable aquí s’hauria d’haver fet sobre una mostra d’entre 10.000 i 15.000 persones. Per això, l’enquesta, que demana pel tipus de limitacions i dificultats per fer les activitats de la vida diària, no permet establir i desglossar uns perfils molt concrets, però sí que “permet tenir una pinzellada de la realitat”, segons va precisar el director del Centre de Recerca Sociològica de l’Institut d’Estudis Andorrans.

Observatori CRES
discapacitats
arribar final de mes
serveis públics
Joan Micó
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic