Diari digital d'Andorra Bondia
Marc Vila va substituir Josep Rodríguez com a raonador del ciutadà el 5 de desembre passat.
Marc Vila va substituir Josep Rodríguez com a raonador del ciutadà el 5 de desembre passat.

El 44% de les queixes de la CASS són per desacords amb les resolucions


Escrit per: 
M.S. / Foto: Jonathan Gil

El 44% dels expedients que va tramitar l’any passat el raonador del ciutadà amb relació a queixes sobre la Caixa Andorrana de Seguretat Social (CASS) corresponen a desacords dels ciutadans amb les resolucions adoptades per la parapública, sobretot pel que fa a l’atorgament de l’alta encara que la persona tingui un informe del seu metge que aconselli que continuï de baixa, i amb els retorns de prestacions mèdiques i sanitàries.
Així es desprèn de l’informe anyal del Raonador del Ciutadà corresponent a l’any 2017, ja admès a tràmit pel Consell General i tramès a la comissió legislativa d’Interior, que posa de manifest una davallada del 14% del total d’expedients oberts respecte al 2016, una disminució que, en el cas del sector social, arriba al 31,3%.
Dins d’aquest grup, i tot i la disminució que constata l’informe de les queixes relatives al tracte rebut pels ciutadans per part d’inspectors i metges de la CASS, la parapública és la que continua generant més expedients, 34 dels 70 totals, seguida dels tràmits socials (28), infants i joves (6) i discapacitats (2).
Al marge dels desacords amb diferents resolucions adoptades, dels expedients relacionats amb la CASS, un 6% són motivats per la denegació de la pensió d’invalidesa, un altre 6% pels desacords dels assegurats amb un deute que els reclamava la parapública, mentre que el 44% restant es deu a qüestions relacionades amb la informació i tràmits de la parapública.
També en l’àmbit de la CASS, el raonador recorda en l’informe els “molts esforços” fets per molta gent al seu dia per adquirir els 5.000 punts que asseguraven una pensió de jubilació equivalent al salari mínim interprofessional, una prestació que, amb les successives modificacions legislatives, s’ha reduït i ha comportat que alguns dels jubilats hagin de rebre una pensió de solidaritat. En aquest sentit, el raonador insisteix en la seva petició que es fixi una tretzena paga per a aquelles persones jubilades que, en la seva vida laboral, van cotitzar més de trenta anys i havien obtingut els 5.000 punts.
Pel que fa a la resta d’àmbits, el percentatge d’expedients oberts el 2017 és molt similar al de l’any anterior, i només s’observa una caiguda del 8,2% en el sector d’accions privades, que va generar, però, 101 expedients. D’aquesta manera, en l’àmbit de l’Administració general es van tramitar 84 expedients, en el sector de la justícia,  29, se’n van obrir 12 en l’institucional i 2, en el de finances. En canvi, el sector urbanístic, que agrupa les queixes lligades als permisos de construcció, no va comportar cap expedient.
Les xifres
Del total dels 298 expedients oberts, 77 van tractar-se com a expedients formals escrits i 219 en concepte d’expedients informatius verbals, majoritàriament sobre sol·licituds d’informació dels ciutadans que no van donar lloc a posteriors actuacions per part del Raonador del Ciutadà. Dels 77 expedients escrits, 73 van ser admesos a tràmit, dels quals 72 es van resoldre i un continuava obert a final del 2017. De les queixes resoltes, 22 ho van ser a favor del demandant i 50 favorables a l’Administració. Quatre de les queixes no es van admetre a tràmit. Així mateix, l’any passat el raonador va efectuar fins a 1.262 entrevistes, un 4,47% més que l’any 2016.

Fins a 101 dossiers de temes sense competències

Fins al 33,89% dels expedients tramitats pel raonador del ciutadà l’any passat, 101, corresponen a accions privades entre particulars sobre les quals la institució no té competència perquè no feien referència a l’Administració pública o la parapública, de manera que el raonador només va poder assessorar els ciutadans que el van requerir per aquestes qüestions sobre els tràmits que podien seguir.
D’aquests expedients, gairebé la meitat (47,5%)  són motivats per qüestions relatives a temes d’habitatge, com poden ser temes relacionats amb els gestors immobiliaris (6), desacord amb l’actuació dels propietaris dels habitatges llogats (27) o per manca d’informació sobre l’aplicació de la Llei d’arrendament de finques urbanes respecte dels drets i deures de les parts (15).
De la resta de queixes, destaquen les 16 que són relatives a establiments comercials, 13 a companyies d’assegurances i 7 d’entitats bancàries.

queixes
cass
desacords
resolucions
44%

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte