Diari digital d'Andorra Bondia
Saboya va presentar ahir l’adjudicació del concurs de les línies de transport nacional.
Saboya va presentar ahir l’adjudicació del concurs de les línies de transport nacional.

El bus nocturn s’ampliarà una hora més i s’allargaran algunes línies


Escrit per: 
M.S.C. / FOTO: J.G.

Els horaris del bus nocturn s’ampliaran una hora més i alguns recorreguts s’allargaran amb l’entrada en vigor de la concessió de les línies de transport nacional regular de viatgers, l’1 de setembre d’aquest any. En concret, la línia entre Escaldes-Engordany i Sant Julià de Lòria s’estendrà amb una llençadora fins a la depuradora de Sant Julià de Lòria per tal de donar servei al Punt de Trobada i hi haurà expedicions cada hora fins a la Cortinada. A més, el transport públic arribarà fins a Grau Roig i Arcalís per portar els esquiadors fins a les pistes. Aquestes són algunes de les millores que suposarà el concurs de les línies d’autobús convocat pel Govern. L’executiu va donar a conèixer ahir que el servei s’ha adjudicat, d’una banda, a Autocars Nadal, que assumirà les línies que circulen entre Escaldes-Engordany i Sant Julià de Lòria, mentre que la UTE Cooperativa Interurbana Andorrana-Transpisa (la societat andorrana d’Alsa) cobrirà la vall del Valira d’Orient i la vall del Valira del Nord. La UTE Andbus i la Hispano Andorrana n’han quedat excloses.

Les noves línies també es preveu que connectin amb l’Estació Nacional d’Autobusos, es crearà un nou recorregut per la carretera de l’Obac per als vehicles que vagin en direcció a Encamp i es reforçarà el Bus lliure amb autobusos més grans i una llençadora cap a la Margineda i una altra cap al Sant Ermengol. Quant a les freqüències, hi haurà un avançament de l’inici de les línies cap a Sant Julià de Lòria a les 6.30 hores i un allargament al final, fins a les 22 hores els dies feiners. Els serveis cap a la vall del Valira d’Orient i la del Valira del Nord s’adaptaran al tancament dels horaris comercials. A més, els autobusos passaran més sovint en hores punta en segons quines línies i s’afegiran expedicions addicionals al servei cap al Pas de la Casa.
Amb el concurs, a més, s’aplicaran les tarifes previstes al plec de bases elaborat pel Govern. D’aquesta manera, a partir de l’1 de setembre d’aquest any, es rebaixaran al voltant del 10% les tarifes dels abonaments, mentre que el bitllet senzill s’apujarà amb l’IPC del 2018 (valdrà 1,90 euros). A banda, els títols es deixaran de comprar al conductor. Els usuaris podran adquirir-los a les màquines expenedores que hi haurà dins dels autobusos o a través de l’app que tothom es podrà descarregar al mòbil. També es permetrà la possibilitat de viatjar per diferents línies amb un mateix títol, sempre que es mantingui la zona tarifària i el temps estipulat per a cada bitllet. D’aquesta manera, el ministre d’Economia, Competitivitat i Innovació en funcions, Gilbert Saboya, va explicar que amb un mateix bitllet es podrà baixar i pujar de l’autobús en el límit horari fixat i sense canviar de zona.

Millores en els vehicles
Saboya va recordar que el concurs també suposarà una millora en els vehicles que realitzen el servei. Aquests hauran de tenir un màxim de 15 anys d’antiguitat i seran més eficients. Tots disposaran de climatització, rètols electrònics per informar de la línia, seran accessibles i estaran equipats amb pantalles per donar informació als viatgers i tindran Wi-Fi per als viatgers.
El ministre va remarcar que avui, el Govern destina 3,7 milions d’euros al servei de transport públic. Amb la concessió de les noves línies s’estima un estalvi d’uns 600.000 euros (sempre que els usuaris no creixin més del 20% respecte de la xifra actual). Cal recordar que a partir del setembre es cancel·laran els contractes del Bus lliure, la Targeta Magna i la Targeta Blava i es remunerarà les concessionàries en base als viatges efectius i preu unitari. A més, Saboya va explicar que la plataforma de gestió de la mobilitat intermodal donarà informació sobre el nombre de viatgers transportats (un element fonamental per saber si les tarifes són equilibrades) i tenir informació del servei que es dona (es podrà saber l’hora en què passa el bus per les parades, per exemple).
Un altre dels elements que destaca del concurs és el seguiment que es farà de la qualitat del servei. En cas d’incompliment s’han previst sancions i penalitzacions. A l’últim, s’ha projectat un pla de promoció del transport públic, que consisteix en la posada en marxa d’un mínim de dues campanyes cada any, que hauran de ser consensuades amb el Govern.

Període d’adaptació
El concurs preveu un període d’adaptació de la situació actual a les noves línies de transport. És per això que Saboya considera que les empreses concessionàries tenen temps suficient per començar a donar el servei. I va explicar que la plataforma intermodal no disposarà de totes les funcions l’1 de setembre perquè s’haurà d’anar desenvolupant amb el temps.
Amb relació a la possibilitat que la Hispano Andorrana reclami una indemnització pels anys que ha estat cobrint el transport públic, el ministre d’Economia, Competitivitat i Innovació va recordar que el servei actual no està basat en una concessió i que el plec de condicions del concurs ja preveu l’obligatorietat de les companyies adjudicatàries de contractar de forma prioritària els treballadors d’aquestes empreses responsables del transport nacional. En tot cas va afegir que si la Hispano Andorrana es creu perjudicada té el dret d’impulsar els recursos administratius o judicials que consideri oportuns. 

 

línies de transport públic
autobús
transport públic

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte