Diari digital d'Andorra Bondia
Compareixença de Marc Rossell i Oriol Travesset per presentar l’estudi de qualitat de l’aire, ahir al matí.
Compareixença de Marc Rossell i Oriol Travesset per presentar l’estudi de qualitat de l’aire, ahir al matí.

El carrer de la Unió, una de les vies més contaminades a causa del trànsit


Escrit per: 
M.P.A./ Foto: SFGA / J. A. Viladot

Els plans de mobilitat interna, a nivell nacional, parroquial, de les administracions i de les empreses amb més de 100 treballadors són la clau de volta per avançar cap a una millora encara més gran de la qualitat de l’aire i de les emissions de CO2. Aquesta és una de les principals conclusions que es desprèn de la presentació de l’informe sobre la qualitat de l’aire a Andorra durant el 2018. Així ho va apuntar el director general de Medi Ambient, Marc Rossell, que recorda precisament que aquesta és un dels resultats rellevants derivats de l’informe, que se situa en la línia del que preveu tant l’estratègia del medi atmosfèric 2017-2030 com la Llei d’impuls de la transició energètica i del canvi climàtic. De fet, però, el Pla de mobilitat integral de la vall central ha quedat pendent per a la pròxima legislatura, com va anunciar el ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Torres.

De fet, al país “els nivells de qualitat de l’aire són molt favorables, amb només un 1% de nivell deficient i dolent”. Es tracta, va remarcar Rossell, de valors “idèntics” als del 2017. Així, el 91% del temps la qualitat va ser excel·lent o bona i un 8% regular. Aquesta millora dels nivells de contaminació al país s’ha anat produint de forma significativa des del 2006, fins al punt d’estabilitzar-se els últims anys. Quant al diòxid de nitrogen, Rossell va remarcar que “està molt per sota dels nivells normatius”. El que sí va assenyalar és que puntualment es donen episodis de deteriorament de l’aire per diversos factors. Un d’ells és el de la inversió tèrmica, que es produeix sobretot els mesos de gener, febrer i desembre. Un altre dels elements que hi influeix és el produït per efectes de confinament en zones de poca dispersió, que es posa de manifest a llocs molt transitats, com ara l’avinguda Sant Antoni de la Massana o el carrer de la Unió d’Andorra la Vella. 

També cal tenir en compte la contaminació que ve pel moviment de l’aire d’altres llocs i els episodis d’emissions de pols procedents del nord d’Àfrica i per nivells elevats d’ozó troposfèric. Aquesta intrusió de partícules en suspensió no ha comportat cap deteriorament significatiu durant l’any passat. Únicament hi va haver episodis puntuals d’intrusió d’aire provinent del nord d’Àfrica que van provocar quatre superacions puntuals del valor límit diari de partícules els dies 23, 24 i 25 d’abril i el 27 de maig. Amb tot, va finalitzar Rossell, aquests ultrapassaments estan molt lluny del límit de 35 dies que estipula la reglamentació actual.

plans
mobilitat
peces
clau
millora
qualitat de l’aire

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte