Diari digital d'Andorra Bondia

El centre contra l’intrusisme ha actuat en 67 casos sospitosos per denúncies


Escrit per: 
M. F. / Foto: SFGA

Des de la posada en marxa en ple funcionament del Centre d’Atenció contra l’Intrusisme (CACI), el 15 d’octubre passat, s’ha rebut diverses comunicacions que han comportat l’anàlisi de 67 conductes sospitoses d’intrusisme o competència deslleial en l’àmbit de l’empresa i diferents actuacions.

Aquestes comunicacions han motivat que s’hagi dut a terme 32 actuacions en empreses estrangeres que fan activitats empresarials al país sense disposar de l’autorització en diferents àmbits, com per exemple petites obres de reforma, muntatge i transport intern, estètica i prestació de serveis informàtics, així com la comercialització dels seus consumibles, lloguer d’allotjaments turístics i altres prestacions complementàries, serveis audiovisuals, jardineria i comercialització de llenya, i lloguer de material esportiu, entre d’altres.
El segon grup d’accions és el relatiu a l’àmbit dels serveis, per possibles pràctiques d’intrusisme o competència deslleial fetes per persones físiques o per empreses residents (personals, industrials, comercials o de formació, entre d’altres). En concret, s’ha dut a terme actuacions relacionades amb 22 casos.
A banda d’aquests casos més majoritaris, el CACI també ha rebut denúncies d’intrusisme empresarial en els següents supòsits: sis de relatives a possible intrusisme professional en l’àmbit de la prestació de serveis tecnicosanitaris, cinc sobre possibles conductes d’intrusisme en l’àmbit de les professions immobiliàries i dues de relatives a possibles conductes d’intrusisme en l’àmbit de la compravenda de vehicles d’ocasió.
Xavier Granyó, de la unitat de Comerç i Inspecció del ministeri de Turisme, Comerç i Indústria, valora molt positivament aquestes dades i, a més, manifesta que es tracta d’una activitat que va en augment. En aquest sentit exposa que quan es va anunciar la posada en marxa del servei es va rebre correus a l’adreça electrònica, que ja feia anys que funcionava, i en canvi no es rebien gaires trucades. Ara, però, s’estan incrementant força les trucades telefòniques. Granyó recorda que aquesta participació és molt important, ja que suposa un esforç de les persones per implicar-se en la lluita contra aquesta pràctica, fent el pas de denunciar possibles conductes irregulars.
D’aquesta manera, cal assenyalar que la majoria de les conductes d’intrusisme empresarial o competència deslleial han arribat al CACI a través del telèfon gratuït 180 00 180 o bé a través de l’adreça electrònica intrusisme@andorra.ad. El telèfon gratuït del Centre d’Atenció contra l’Intrusisme ha rebut 36 trucades, a partir de les quals s’ha investigat 34 conductes presumptament intrusives o de competència deslleial, mentre que dels missatges rebuts a la bústia electrònica se’n desprèn 28 conductes sospitoses.
Cal destacar que tot sovint el CACI detecta que les comunicacions rebudes o bé agrupen la denúncia de diverses conductes intrusives o bé fan referència a queixes genèriques. Es calcula, a més, que un 20% de les dades que els han fet arribar són de caràcter informatiu.
Pel que fa als sectors objecte de denúncia, tot i que durant molt temps es va parlar molt del transport, Granyó assenyala que no n’hi ha un que acumuli un nombre de queixes més elevat, sinó que les reclamacions fetes fan referència a molts sectors diferents sense que n’hi hagi un que sigui l’“estrella”.
En el moment que el CACI rep una sospita de conducta empresarial intrusiva, comença o planifica una acció coordinada amb efectius de la duana andorrana, el servei de Policia o altres inspectors del Govern. Si la informació no es refereix a una conducta amb possibilitats de control immediat, es planifiquen altres accions (control a la frontera, informació preventiva adreçada a l’empresa susceptible de cometre intrusisme o competència deslleial o sensibilització de les possibles persones contractants).
En aquest sentit, Granyó reitera que la posada en marxa d’aquest centre ha permès que hi hagi més coordinació i, per tant, que es pugui ser “molt més eficaç” en la lluita contra l’intrusisme, ja que quan es rep una demanda sobre una empresa o una persona sospitoses es pot actuar de manera directa i s’amplien les possibilitats de trobar possibles infractors.

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte